Legenda ne spune că un funcţionar al Arhivelor Imperiale se hotărâ spre sfârşitul vieţii să părăsească Imperiul de Mijloc pentru a merge undeva spre Apus. Se născuse în satul Hu Hsien, în districtul Lai, prefectura Hu, regiunea Şu’u. Numele lui de familie era Lao Che, prenumele – Eul, numele patronimic – Li, numele de adult – Tan. Când fu pe punctul de a trece dincolo de Marele Zid, un străjer îi impuse o condiţie: să scrie pentru el o carte. La graniţa dintre lume şi afara ei, înainte de a dispare pentru totdeauna în misterele unei Istorii ce sta să se nască, Lao Zi scrise prima parte a colecţiei de fragmente Tao Te King, al cărei text începe cu versetul: “Calea ce poate fi numită nu este Tao, Calea Eternă. Numele care poate fi pronunţat nu este eternul Nume”.
Având în vedere că ideograma Tao ar putea fi tradusă prin “cale”, este riguros corect să luăm în considerare traducerea de mai sus sub forma exerciţiului: “Tao despre care se poate vorbi nu este Tao. Fonemele care pot fi pronunţate nu reproduc în nicio combinaţie posibilă Numele etern.” După ce depăşim aparentul paradox, fraza se pretează unor noi reverbalizări.
Pagini
▼
luni, 29 februarie 2016
sâmbătă, 27 februarie 2016
Dacii erau mult mai buni decât romanii, pentru că romanii aveau armură
Dacă unii terrieri sunt atât de mari încât nu pot intra în
vizuină, de ce li se mai spune totuşi terrieri?
Dacă regele României nu mai domneşte, înseamnă că e în
pensie?
Cum îşi pierd câinii rasa şi devin corcituri?
Cine e mai puternic: o gorilă sau un elefant?
Dacă nu te poate mânca, de ce calul totuşi atacă?
vineri, 26 februarie 2016
Cât de grav este să fii ministrul învăţământului în România?
Un
elev de la Liceul “Emil Racoviţă” din Vaslui face o excursie cu maşina la
Urgenţe, după ce i se face rău în timpul vizionării unui documentar despre
avorturi. Treaba se petrecea la ora de religie, iar filmuleţul respectiv este
Strigătul mut, disponibil gratuit pe youtube. Personal am ceva împotriva
infuziei de imagini in oră, pentru că e cea mai bună metodă de a dresa oameni.
Rezultatele pot fi spectaculoase pe termen scurt, toate cărţile de metodică ne
recomandă intens să ne slujim de imagini, de animaţie dacă se poate, dar preţul
pe care-l plătesc elevii pe termen lung este disproporţionat: nu se formează
discernământul şi dispare funcţia imaginaţiei. Am să scriu şi despre asta ceva
plictisitor cândva, dar nu acum.
Acum
nu pot decât să-l felicit pe profesorul de religie care, pe lângă afirmaţia “Avortul
este rău” a adus un argument vizual. Da, este rău pentru că e o naştere pe
bucăţi, e o intruziune violentă în corpul femeii în cursul căreia un copil este
scos element cu element: o mână, un picior, trunchiul, capul cu creierul
risipit. Asta este, şi cel mai bun argument este cel vizual. Nu, dragi copii,
relaţiile sexuale nu trebuie să aibă loc oricum, pentru că acesta este preţul
vizibil. Desigur, mai există un alt preţ, invizibil, probabil cu mult mai
atroce, dar şi dacă ne limităm la cele ce se văd treaba e departe de a fi roz.
joi, 25 februarie 2016
Arta întrebării ca vânătoare de cerbi
Citim în Aggi-Sutta că brahmanul Uggatasarira, pregătindu-se să facă un imens sacrificiu în cursul căruia aveau să fie jertfiţi sute de tauri, de boi, de juninci, de capre şi de berbeci, se întâlni cu Gautama Buddha în parcul Jeta al mănăstirii fondate de Anathapindika. Brahmanul spuse: “O, venerabile Gautama, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial şi faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.” Preafericitul răspunse: “Şi eu, o brahmanule, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial şi faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.”
Pentru a doua oară, Uggatasarira spuse: “O, venerabile Gautama, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial şi faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.” Preafericitul răspunse: “Şi eu, o brahmanule, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial şi faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.”
Pentru a treia oară, Uggatasarira spuse: “O, venerabile Gautama, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial, faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.” Preafericitul răspunse: “Şi eu, o brahmanule, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial, faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.” Brahmanul se ridică şi dădu să plece: “Avem deci acelaşi punct de vedere! Opinia mea şi cea a venerabilului Gautama sunt întru totul asemănătoare în această privinţă!”
Pentru a treia oară, Uggatasarira spuse: “O, venerabile Gautama, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial, faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.” Preafericitul răspunse: “Şi eu, o brahmanule, am auzit că faptul de a aprinde un foc sacrificial, faptul de a ridica un rug sacrificial sunt lucruri bune şi foarte fructuoase.” Brahmanul se ridică şi dădu să plece: “Avem deci acelaşi punct de vedere! Opinia mea şi cea a venerabilului Gautama sunt întru totul asemănătoare în această privinţă!”
miercuri, 24 februarie 2016
Probabil cel mai important lucru pe care l-am pierdut vreodată
Aţi văzut vreodată un stejar care-şi aruncă ghinda? Este unul din cele mai frumoase spectacole pe care natura le oferă celui
care are răbdarea să vadă şi să înţeleaga. E pregătit timp de câţiva ani,
pentru că stejarii nu pot rodi în fiecare toamnă. Unele specii au nevoie chiar
de 8 ani. Apoi vine momentul, şi tone de rod acoperă literalmente pământul dacă
stejarul e singur-singurel într-o margine de pădure sau un luminiş, adică dacă
nimeni nu-l concurează la razele soarelui. Sute de mii de fructe perfecte
pentru câţiva puieţi, cel mai adesea din sămânţa înghiţită pe nemestecate de un
mistreţ şi nedigerată. Pentru că o altă condiţie pentru a avea puiet este ca
cineva s-o ducă mai încolo, la umbra marilor stejari necrescând, vorba lui
Brâncuşi, decât ciupercile. Lecţia pe care natura ne-o dă de fiecare dată când ne
uităm la ea este, fără greş, cea a risipei maiestoase.
marți, 23 februarie 2016
Cum m-am lăsat de ziua mea
Nu, n-a fost deloc greu. Adică, mie personal nu mi-a luat
niciun efort. Să te prefaci că ziua ta nu există, să-ţi transformi aniversarea
în ceea ce este, o zi ca oricare altele, nici
măcar n-aş spune că e vreun gest de rebeliune. Ducem o viaţă foarte
penibilă, nu ne dăm seama, atât de mult suntem prinşi de ridicolul ăsta încât
nici nu-l mai receptăm, începând cu monstruozitatea de a ne trăi viaţa în cutii
şi terminând cu afirmaţii banale de tipul “am mers cu maşina la Ploieşti”, când
de fapt noi am stat pe scaun până la Ploieşti. Şi-n penibilul ăsta care ne
omoară, pentru că penibilul e urât şi noi suferim de urât şi murim de urât,
cireaşa de pe tort e aniversarea.
luni, 22 februarie 2016
De ce copiază elevii
Pentru că au
învăţat din jocurile de calculator că pot câştiga mult mai uşor utilizând
cheat-uri.
Pentru că îi
învăţăm constant cum să câştige, dar niciodată cum să piardă elegant.
Pentru că noi
valorizăm succesul cu orice preţ.
vineri, 19 februarie 2016
Nici hoţi ca lumea nu mai avem
Dom'le, pe mine mă frământă o chestie, şi
mă frământă tare. Într-o sală de clasa din liceul unde mă duc eu zilnic să-mi
exercit viciul pedagogic, pe o poliţă situată nu departe de raza de acţiune a mâinilor
unui om constituit conform manualului de anatomie, se află nişte cărţi. Multe cărţi.
De matematică. Le vad acolo de câţiva ani, cu aceeaşi stupoare.
Ok, deci reiau scena, ca să
nu vă scape vreun detaliu. Pentru că detalii sunt întotdeauna importante, la
fel de importante ca esenţa. O sala de clasă locuită de elevi de
liceu, o poliţă cu două rafturi de culegeri, Gazeta Matematică şi manuale de
demult. Clasa respectivă este de profil real, mulţi dintre elevi vor să meargă
la Poli. Carţile? Stau acolo. Elevii? Periculos de aproape de cărţi. Dar nimic
nu se clinteşte. Vizualizaţi scena? E prea rapid pentru voi? Trebuie un
Visconti aici, ştiu.
joi, 18 februarie 2016
Cel mai mare paradox al democraţiei
Cel mai mare
paradox al democraţiei este că, pentru a o face viabilă, ai nevoie de oameni
foarte serioși, nobili și cu principii înalte. Numai că și o aristocraţie
viabilă are nevoie, până la urmă, de oameni serioși, nobili și cu principii
înalte. Răscoalele ţărănești au avut loc atunci când contractul social dintre
aristocraţie și ţărănime s-a rupt, ultimii trebuind să facă faţă unor
îndatoriri din ce în ce mai grele fără să mai primească nicio protecţie de la
boieri. Când ţăranii au înţeles figura, le-au dat un pic
foc la franţuziţi. Eh, și-atunci, întreb și eu, dacă am pierdut o aristocraţie
fastuoasă pentru că oamenii n-au mai fost capabili s-o onoreze, cum am putea
avea o democraţie decentă cu oameni care nu sunt capabili de onoare ? Nu
cumva am căutat să schimbăm sistemul când problema era până la urmă calitatea
umană ? Zic și eu, măcar aristocraţia era mișto.
De fapt, nu, cel mai mare
paradox al democraţiei este că nu există, dar toată lumea e foarte încântată de
ea. Puterea poporului nu este, nici în cele mai negre visuri, puterea de a
alege lupii care să bată, să tâlhărească și să violeze oile din stână. Toţi
sunt de acord că, din momentul în care e reprezentativă, democraţia nu mai e
democraţie. Şi ce fel de conducere a poporului e aceea în care nu-ţi poţi vota
impozitele, de exemplu ? Ce, TVA-ul este o dogmă sau o decizie politică ?
Sau problemele de politică externă ? Adică, da, e democraţie, dar cu niște
mici tabuuri, nu ?
miercuri, 17 februarie 2016
Cum să creștem adulţi mici
Discut ieri cu un antrenor de atletism și-l intreb: cât
trebuie să alerge un marathonist ca să fie în formă maximă la un concurs? Păi,
cutare marathonist mergea zilnic din Turda să-și cumpere ziarul la Cluj. Fuguţa
la dus, fuguţa la întors. Vreo 60-66 km. Pregătirea uzuală pentru proba de
40 km.
Bun, deci pentru a avea un sportiv care să facă faţă
onorabil la un concurs, automat îl antrenezi în condiţii mai grele decât cele
competiţionale, da? Numai că școala, al cărei scop este să clădească oameni
inteligenţi, se vede supusă unei presiuni în vederea simplificării, "aerisirii"
programei (până suflă vântul în ea) și să nu care cumva să zgândărească memoria
adormită a elevului!
luni, 15 februarie 2016
Legile ciocului mic
Dreptul roman în
perioada antică și medievală a cunoscut o instituţie juridică astăzi formal
dispărută : crima de lezmajestate. Fără să intrăm în detalii, suculente
pentru specialiști, lucrurile erau destul de clare : fără limbaj nerespectuos
sau ofensator la adresa celui care personifică autoritatea supremă în stat, fie
el împărat sau rege. Majestatea nu trebuia
lezată. Iar lista celor protejaţi era
clar definită : cezarul, la care s-au adăugat la o vreme anumiţi tribuni,
mai târziu împăratul Sfântului Imperiu Roman, prinţii electori în principatele
germane. Fără să numească instituţia ca atare, regii francezi și ţarii ruși
apelau la reguli asemănătoare. În 1199, prin decretala Vergentis in senium, Papa Inocenţiu III extindea lezmajestatea la
ofensele aduse divinităţii de către eretici. Treptat, aria acoperită de crima
de lezmajestate s-a extins și mai mult spre falsificarea de monedă (emiterea
fiind privilegiu regal) și tulburările sociale (contestarea statu quo-ului).
Orice i se poate reproșa
unei societăţi tradiţionale, mai puţin lipsa de coerenţă și sens. Ideea că ar
trebui pedepsiţi toţi cei care aduc ofense lui Dumnezeu a apărut foarte târziu
pentru simplul motiv că Biserica, și ulterior Statul, nu luau în considerare
formele izolate, păcatele personale ale celor ispitiţi cu necredinţa,
sesizându-se și replicând doar atunci când acestea au început să se organizeze
în forme care puneau în pericol unitatea socială. Un tăietor de lemne care
înjură e un păcătos care-și duce prost crucea, nu un pericol social. Se spune
că inclusiv Henri IV, cel care a rămas în istorie cu butada : « Parisul
merită o liturghie » după ce s-a întors la catolicism pentru a putea primi
coroana Franţei, avea prostul obicei de a înjura gospodărește :
« jarnidieu », adică je renie
Dieu (mă lepăd de Dumnezeu). Însă duhovnicul său, pe nume Coton, cu
inteligenţă și umor, l-ar fi dojenit și i-ar fi spus să zică mai degrabă je renie Coton, neputând fi păcat să
calci în picioare un simplu om, de unde eufemismul care ne-a rămas :
« jarnicoton ».