Aţi văzut vreodată un stejar care-şi aruncă ghinda? Este unul din cele mai frumoase spectacole pe care natura le oferă celui
care are răbdarea să vadă şi să înţeleaga. E pregătit timp de câţiva ani,
pentru că stejarii nu pot rodi în fiecare toamnă. Unele specii au nevoie chiar
de 8 ani. Apoi vine momentul, şi tone de rod acoperă literalmente pământul dacă
stejarul e singur-singurel într-o margine de pădure sau un luminiş, adică dacă
nimeni nu-l concurează la razele soarelui. Sute de mii de fructe perfecte
pentru câţiva puieţi, cel mai adesea din sămânţa înghiţită pe nemestecate de un
mistreţ şi nedigerată. Pentru că o altă condiţie pentru a avea puiet este ca
cineva s-o ducă mai încolo, la umbra marilor stejari necrescând, vorba lui
Brâncuşi, decât ciupercile. Lecţia pe care natura ne-o dă de fiecare dată când ne
uităm la ea este, fără greş, cea a risipei maiestoase.
O sută de mii de spermatozoizi pentru un singur ovul, poate
două. Sute de iezi din care doar o mică parte ajung cerbi. Gâze de o zi cu
nimic inferioare în perfecţiune broaştelor care trăiesc o sută cincizeci de
ani. În lumile normale, risipa oamenilor are modalităţi sublime de expresie, şi
nu e cu nimic mai prejos decât generozitatea naturii. Ospitalitatea e una
dintre ele şi găsim la popoarele premoderne expresii foarte greu de digerat
pentru noi. A rămas de referinţă în literatura preislamică anecdota văduvei
singure din deşert care, pentru a-şi hrăni cum se cuvine oaspetele, îşi sacrifică
singura cămilă. Fireşte, pentru ca totul să fie de un fast imposibil de
receptat pentru moderni, cel ospătat astfel este călătorul arhetipal, cel pe
care îl aduce soarta în locuinţa ei umilă şi care va pleca apoi pentru
totdeauna, fără vreo posibilitate de a-şi dovedi recunoştinţa. Darul e alt
corespondent al risipei oamenilor. Fără gând ascuns, fără dorinţa de a ieşi
prosteşte în evidenţă, fără profit calculabil, fără vreo speranţă oarecare de a
primi ceva înapoi. Doar a da celui ce are nevoie, sau celui pe care-l iubeşti,
sau celui ce se iveşte în cale.
Prin pilda semănătorului, Iisus Hristos restabileşte ordinea
veritabilă a lucrurilor, prezentându-ni-se ca risipitor. N-a venit să ne dea cu
porţia, Dumnezeu nu e la cartelă, a venit să ni se împrăştie, să ne acopere
discreţionar, nemăsurat. Logosul nu-i farmacie, la pipetă sau la gram, e
explozie, e carnaval, e beţie, e pierdere ca să fie regăsire. Iisus e boier
tocmai pentru că nu calculează, el aruncă sămânţa şi-n drum, şi-n şanţuri, şi
pe ogoare, şi pe tractoare. E ca samuraii din Japonia feudală, care-şi făceau
un titlu de onoare din a ignora orice rudimente de matematică. Iisus e mult. Dă
fără să i se ceară, copleşeşte prin absenţă, e furtună, e deşert, e lună plină.
Iisus e luxul necesar. În faţa lui resimţim aceeaşi beatitudine pe care ne-o
dau teii şi salcâmii în floare, aceeaşi revărsare de neînţeles pentru mintea
noastră strâmtă. Ospitalitatea, darul, generozitatea, iertarea – toate acestea
sunt forme ale risipei pe care noi, modernii le-am înlocuit, printr-o strâmbare a minţii greu
de închipuit, cu civilizaţia schimbului. Dacă lumea noastră s-ar reduce vreodată
la nivelul unui stejar, acesta ar face o singură ghindă, şi aceea după o mare
scremere.
F.f.frumos domnule profesor si aceleasi urari de bine
RăspundețiȘtergere