La 1 decembrie 1948 (de ziua naţională a României!), prin Decretul 358, Marea Adunare Naţională desfiinţa Biserica Română Unită cu Roma, mai cunoscută sub numele de Biserica Greco-Catolică. Se punea capăt în mod brutal, tipic totalitar, unui demers ecleziastic care viza reconcilierea cu Vaticanul şi ştergerea consecinţelor Marii Schisme de la 1054, întreprins în Transilvania austro-ungară în jurul anului 1700. Şcoala Ardeleană, în frunte cu episcopul greco-catolic Ioan Inocenţiu Micu Klein, cu pletora ei de intelectuali descoperitori ai rădăcinilor latine ale poporului nostru este consecinţa directă a reluării legăturilor românilor cu Roma. Printre greco-catolicii cei mai cunoscuţi sunt: Liviu Rebreanu, George Coşbuc, Ion Agârbiceanu, Ion Budai-Deleanu, Ilarie Chendi, Corneliu Coposu, Doina Cornea, Nicolae Densuşianu, Victor Papilian, Aron Pumnul, Ioan Raţiu, Iuliu Maniu, Alexandru Vaida-Voevod şi Mircea Zaciu.
De ce, copiind atitudinea “tatucului” Stalin, puterea comunistă instaurată la 1948 a fost foarte ostilă faţă de Biserica Romano-Catolică, tolerată de facto, mergând chiar până la desfiinţarea prin decret a Bisericii catolice de rit oriental cunoscută sub numele de Greco-Catolică? În contrapartidă, chiar dacă mii de preoţi ortodocşi vrednici au luat drumul puşcăriilor şi canalului, ierarhia a rămas aparent neclintită, nu s-au consfiscat proprietăţi şi nu s-a pus niciodată problema desfiinţării Bisericii Ortodoxe Române. Diferenţa de tratament este vădită, şi e drept să ne întrebăm de ce?
Răspunsul nu poate fi decât unul singur: ambiţia controlului. Totul se reduce la dorinţa politicului de a controla oamenii prin intermediul credinţei religioase. Cu Biserica Romano-Catolică n-a mers, statele pământeşti nu pot controla nici alegerea Papei, nici a cardinalilor, nici chiar a preoţilor. Iar preoţii catolici fără familie sunt mai disponibili pentru martiriu decât preoţii ortodocşi, mai legaţi de cele pământeşti şi deci mai uşor de manipulat (nu generalizăm, fireşte). Calcul politic de la început până la capăt, totul se reduce la dominaţie, probabil că ambele tradiţii sunt la fel de odioase pentru Putere, dar BOR a putut fi rapid infiltrată cu impostori, începând cu “patriarhul roşu” Iustinian Marina, coada de topor ecleziastică ce a pus umărul la desfiinţarea Bisericii Greco-Catolice surori.
Iar BOR a căzut victimă propriului viciu fondator, pentru că o Biserică naţională autocefală este un non-sens în sine, nefiind legitimă invocarea niciunui element naţional în religia creştină supra-naţională, iar genul acesta de eroare se plăteşte mai devreme sau mai târziu. Atunci când statul naţional a vrut s-o anexeze a făcut-o foarte simplu, transformând un popă de ţară în patriarh în doi timpi şi trei mişcări, îndepărtând indezirabilii şi înlocuindu-i cu oameni de paie. Dar în raport cu Biserica supranaţională, singura reacţie a fost arătarea chipului fiarei comuniste prin martirizarea celor care şi-au luat crucea şi L-au urmat pe Hristos, lucru care aminteşte de martiriul catolicilor la 1789, când Biserica lor în Franţa a fost desfiinţată peste noapte, iar preoţii şi călugării au fost scoşi în stradă cu interdicţia de a-şi mai practica ritualurile.
Din nefericire, prin înalţii săi prelaţi, BOR a jucat un rol major în calvarul greco-catolicilor care, în ciuda tuturor vicisitudinilor, s-au încăpăţânat să nu dispară în cei 41 de ani de izgonire în catacombe. Înainte de desfiinţarea de iure pronunţată de partidul comunist, BOR a făcut demersuri explicite de “chemare” în “sânul ortodoxie” a uniţilor prin intermediul mitropolitului Nicolae Bălan al Ardealului, în catedrala metropolitană din Sibiu. Această retorică pastorală a rămas fără ecou, drept pentru care s-a trecut la ale mijloace: Siguranţa (viitoarea Securitate) a emis zvonul convocării unei mari adunări prezidate de episcopul greco-catolic Hossu, în vederea “unirii” cu ortodocşii, zvon foarte repede infirmat. Ulterior, Ministerul Cultelor a distribuit formulare prin care liderii Bisericii Greco-Catolice erau constrânşi să adere la ortodoxie, lucru care s-a petrecut într-un mod simbolic într-o sală de gimnastică din Cluj, unde 38 de delegaţi greco-catolici obscuri au organizat ceremonia aderării la ortodoxie.
Adăugând, că patriarhul roşu Iustinian Marina i-a vizitat personal pe episcopii greco-catolici arestaţi la domiciliu, cărora le-a propus funcţii în BOR în schimbul adeziunii, este bine să ne oprim din relatarea faptelor goale şi să ne întrebăm care este semnificaţia celor petrecute în acele vremuri tulburi. În urma discuţiilor avute cu mai mulţi ortodocşi, aproape invariabil mi s-au servit următoarele apologii: “BOR n-a făcut decât să-şi ia ce era al ei”, “o biserica ortodoxă unită cu Roma este o anomalie istorică ce trebuia corectată”, “comuniştii au reperat o nedreptate istorică săvârşită împotriva poporului român” şi alte variaţiuni pe aceste teme.
Cred, în calitate de ortodox, că misiunea fundamentală a Bisericii este mântuirea credincioşilor. Acesta este rostul Bisericii mele şi altul mai presus de el nu cunosc. Nu trec cu vederea activitatea socială a Bisericii, dar nu confund Biserica nici cu spitalul, nici cu agenţia de pelerinaje, nici cu Opera română. Toate acestea trebuie să existe, şi caritatea, şi pelerinajele, şi arta sacră, dar nimic nu trebuie să depăşească misiunea cea dintâi şi rostul de pe urmă: păstrarea vie a căii spre mântuirea credincioşilor. Dacă cineva ar putea să-mi spună că greco-catolicii au căpătat şansa mântuirii în 1948, atunci samavolnicia petrecută atunci ar fi avut o explicaţie nobilă, chiar dacă metodele au fost mârşave. Numai că nu este deloc aşa, iar împrejurările ne arată cu prisosinţă cum au stat lucrurile.
Realitatea este că BOR nu a pus nicio clipă la îndoială capacitatea Bisericii Unite cu Roma de a-şi duce la îndeplinire misiunea mântuitoare a oricărei biserici tradiţionale. Atunci când chemi credincioşii şi le recunoşti botezul, atunci când chemi preoţii şi le recunoşti preoţia, atunci când chemi episcopii şi le recunoşti succesiunea apostolică neîntreruptă, înseamnă că implicit recunoşti deplina funcţionalitate a Bisericii pe care vrei s-o stăpâneşti. Deci scopul aglutinării greco-catolicilor n-a fost deloc sacru, oferirea mântuirii, ci unul cât se poate de lumesc: o comunitate bogată, formată din 1,5 milioane de români, având 1700 de lăcaşuri de cult, nu cotiza cu nimic la visteria BOR şi refuza coteriile cu statul comunist. Plus că existenţa însăşi a ortodoxie unite cu Roma contrazicea flagrant teza “purităţii nepătate” a ortodoxiei. Această formă de dizidenţă trebuia urgent şi cu orice mijloace lichidată. De fapt, în acord cu scopul ticălos, mijloacele au fost şi ele ticăloase.
Să ne înţelegem bine, problemele juridice trebuie reglementate juridic, problemele teologice trebuie reglementate teologic. Cu mijloace mârşave (şantaj, ameninţare, promisiuni de funcţii şi decrete care desfiinţează Biserici) se obţin doar rezultate mârşave. Adică dominaţie, influenţă, lichidarea adversarului. Dacă BOR ar fi avut litigii de natură juridică cu Biserica Unită, ar fi putut să le rezolve cu instanţele democratice din perioada 1918-1948, numai că ierarhii ortodocşi n-au înaintat nicio acţiune pentru a revendica bunurile greco-catolice în temeiul vreunei iluzorii preempţiuni ortodoxe. Dacă ar fi avut o problemă de ordin teologic, aceasta ar fi trebuit rezolvată prin dialog teologic, dispute dogmatice sau, sper că nu voi părea deplasat, prin rugăciuni pentru întoarcerea “fraţilor greco-catolici” la “adevărata credinţă strămoşească”. Pe om, fie el şi păgân (am stabilit că nu e cazul aici), nu-l poţi converti cu forţa, trebuie să-l respecţi şi eventual să-l convingi. Dar mai presus de toate trebuie să-l respecţi şi dacă nu-l convingi, pentru că omul nu trebuie siluit în numele ortodoxiei über alles.
Prin ierarhii săi, Biserica Ortodoxă Română a preferat să se alieze cu statul comunist ateu, dându-şi concursul în mod direct la desfiinţarea unei Biserici căreia i-a recunoscut în mod tacit deplina valabilitate teologică, recunoscându-i Sfintele Taine şi ierarhia ecleziastică. Probabil că obedienţa pe care a arătat-o mai târziu BOR faţă de Mamona atunci când buldozerele lui Ceauşescu i-au dărâmat bisericile poate şi trebuie să fie explicată prin “dania” copleşitoare pe care au făcut-o comuniştii: peste 1700 de lăcaşuri de cult, cu proprietăţile aferente. Soarta episcopilor uniţi a fost însă martiriul, pentru că, spre deosebire de unii preoţi greco-catolici cu familie, aceştia nu au abdicat niciunul de la credinţa lor, murind în puşcăriile comuniste alături de preoţi şi simpli credincioşi care nu au vrut să cedeze la presiune.
În 1973, atunci când Nicolae Ceauşescu a fost primit în audienţă particulară la papa Paul al VI-a, liderul comunist a afirmat în legătură cu Biserica Greco-Catolică: “o socotim irevocabil închisă pentru totdeauna.” Ignora, cum bine îi şade unui ateu, că o biserică martir pierde din balast, dar câştigă în putere: în 1988, printr-o scrisoare difuzată de Europa Liberă, disidenta greco-catolică Doina Cornea împreună cu alţi intelectuali clujeni solicita reintrarea în legalitate a Bisericii Unite cu Roma. Pentru cei care o considerau un capitol cu desăvârşire încheiat, aceasta era prima bătaie a clopotelor venită dinspre o Biserică ce se încăpăţâna să supravieţuiască în catacombe, după 40 de ani de liturghii ţinute în locuinţe private, cu preoţi care nu au primit salarii de la stat şi cu episcopi consacraţi clandestin.
Pentru mine, ca ortodox practicant, va fi foarte greu de acum înainte să mă împac cu faptul că Biserica mea a participat activ alături de Mamona la zdrobirea unei Biserici surori, sporindu-şi patrimoniul cu bisericile contruite în ultimii 250 de ani de fraţii greco-catolici. De fapt, nu mă voi împăca niciodată cu hoţia, fie ea şi în straie aurite. Nu împărtăşesc delirurile de tipul ortodoxia über alles, pentru că asta ar însemna să-l izgonesc din istoria neamului meu pe catolicul Ioan de Hunedoara. Nu pot să mă las orbit nici de afirmaţii legionaroide de genul “un bun român nu poate fi decât ortodox”, pentru că asta ar înseamna să pun la îndoială calitatea de bun român a lui Liviu Rebreanu sau a lui George Coşbuc. Nici nu voi cucurigi vreodată cocoşeşte că greco-catolicii au trădat acest popor, pentru că asta ar însemna să-i numesc trădători de neam pe Iuliu Maniu şi pe Corneliu Coposu, ceea ce nu voi face în ruptul capului. Pe scurt, cred că dreptatea nu s-a născut “ortodoxă”, că este una pentru toţi şi că ei trebuie să i ne supunem toţi.
Atât cât ştiu eu, ierarhii actuali ai BOR nu şi-au cerut niciodată iertare pentru raptul major din 1948, nici nu au deplâns martiriul celor doisprezece episcopi greco-catolici care au rezistat şantajului orchestrat de patriarhul roşu Iustinian Marina. Mai mult decât atât, BOR au făcut toate eforturile de a nu returna înapoi catedralele şi bisericile revendicate de Biserica Unită cu Roma, acolo unde încă mai există comunităţi greco-catolice (cu câteva notabile excepţii, printre care Catedrala Schimbării la Faţă din Cluj), tergiversând la nesfârşit lucrurile în “comisiile de dialog”, un simplu subterfugiu care a împiedicat şi adesea a anulat calea judiciară. Acelaşi duh lumesc al stăpânirii, aceeaşi ipocrizie pigmentată din când în când cu ţâfne de sacristie îi fac pe actualii lideri ai BOR să refuze inclusiv concesii minore, cum ar fi oficierea unei liturghii greco-catolice în Mănăstirea Nicula, confiscată de partidul comunist în 1948 de la călugării bazilieni.
Câţiva preoţi şi mireni ortodocşi m-au asigurat zilele astea că Biserica Ortodoxă Română rămâne fără pată, indiferent ce mârşăvii ar fi comis diverşi impostori cocoţaţi sub mitre episcopale şi împodobiţi de cruci patriarhale. O anume seninătate inconştientă, vecină bună cu indolenţa crasă, pare să ne împiedică să privim cu mai multă seriozitate păcatele făcute în numele şi pe seama Bisericii noastre. Eu cred, dimpotrivă, că sângele ierarhilor prigoniţi şi povara furtului de la fraţii noştri greco-catolici sunt deasupra celor care le-au înfăptuit, a celor care le păstrează fructele amare, a noastră şi a fiilor şi nepoţilor noştri. Cred în responsabilitate colectivă, nu în iluzorii garanţii de perfecţiune perpetuă. Cred că ceea ce nu ne aparţine nici prin legile lumeşti, nici prin canoanele ortodoxe, nu va fi al nostru în veci. Cred că înfrăţirea cu statul comunist nu a putut conduce decât la acţiunile lui Mamona: şantaj, furt, crimă. Pentru toate cele ce au fost, şi pentru cele ce sunt, noi, ortodocşii, trebuie să ne cerem iertare fraţilor greco-catolici pe care i-am prigonit în cârdăşia noastră cu statul comunist.
Dle Iliescu va citesc cu mare drag. Acest articol insa, este cel putin nedrept... Biserica Romano-Catolica, decate ori a incercat un "demers ecleziastic" privind refacerea unitatii pierdute in 1054 a facut-o, sa zicem asa, intr-un stil "caracteristic" (vezi incercarile de la conciliile Lyon si Ferrara-Florenta) si devastarea Constantinopolului de la 1204 (Cruciada a IV-a), in Vinerea Mare (12-13 Aprilie) cu impunerea unui patriarh latin (multi istorici, bizantinologi, considera data aceasta ca data a "adevaratei schisme"). Papa Inocentiu al III-lea (1198-1216) scrie la 1205: "Caci cum sa se intoarca Biserica Greaca (Ortodoxa), oricat ar fi de intristata de suparari si persecutii, la unitatea Scaunului Apostolic, cand se vad la latini numai exemple de pierzare si lucruri ale intunericului, incat pe drept ii urasc pe acestia mai mult decat pe caini (ut jam merito illos abhoreat plus quam canes)" Epistola CXXXVI. Dvs. daca vreti sa va impacati cu sotia (dupa un divort), sotia cu care aveti 2 copii, incepeti cu a lua copii acasa la dvs. dupa care, de pe aceasta pozitie, incepeti sa discutati cu ea? Sunt multe de spus, prea multe... Biserica Catolica era (in jurul lui 1700) intr-o perioada in care cautau sa "inlocuiasca" ce pierdusera in Reforma Protestanta: credinciosi. Deci, dupa dvs., ei incercau o unire cand tocmai pierdusera, datorita indaratniciei lor, nu stiu, o treime dintre credinciosi...? Cand Papa scrie, intr-o carte aparuta putin inainte de vizita in Romania, ca "singura biserica mantuitoare este cea catolica, celelalte biserici (inclusiv cea ortodoxa) sunt aspirante la mantuire", dvs. spuneti ca ei doresc sa uneasca ce a fost despartit la 1054!?
RăspundețiȘtergereDvs. reprosati BOR ca nu a lasat o liturghie greco-catolica la Nicula? Poate au gresit, poate trebuia sa-i lase si astfel, ei intelegeau ca noi nu am fost ca ei, in perioada de prigoana a ortodoxiei in Transilvania (minus partea romantata sau exagerata din unele texte). Cinstit era, cred eu, sa incepeti cu trecerea mitropolitului Atanasie Anghel la unirea cu Roma, text si context, ca sa zic asa. Cititi, va rog, Eciclica Patriarhilor Rasariteni de la 1848, eciclica data ca raspuns la o scrisoare extrem de indrazneata a unui papa de atunci catre "toti credinciosii din rasarit", scrisoare care indeamna, pur si simplu, la unirea cu Roma a credinciosilor din rasarit la biserica "cea una", apostolica si bla, bla, bla. Un "demers ecleziastic"... Gresiti si cu patriarhul Iustinian, este un istoric roman, care nu este din biserica, ca sa zic asa, si care are o carte (teza de doctorat) despre Iustinian, facuta cu documente de arhiva si tot ce trebuie. Sunteti si dvs. prins intr-o "naratiune"...
Nu spun ca nu a fost o joaca, cu compromisuri (uneori mari), cu plecaciuni la regim, cu bune si cu rele dar cum altfel? Probabil aveti varsta mea, ati prins perioada, nu am auzit de dvs. ca ati fi aruncat niste manifeste impotriva regimului la Universitate sau ati stat cu cutitul in dinti intr-o piata din Romania marturisind adevarul despre dictatura... Nici eu! Sunt de acord cu tema, cu problematica pusa de dvs. dar nu cu sentintele!
Ceausescu, Dej, comunistii, au prigonit si Biserica Ortodoxa Romana, ce credeti ca faceau diferente confesionale, ca atei vreau sa zic? Pentru mintea lor era simplu (ca si in Mexic la inceputul sec. XX cand stangistii de acolo considerau apartenenta de Roma a bisericii catolice mexicane, ca o mana a imperialismului in tara lor si au expulzat toti clericii ne-mexicani dupa care au inchis bisericile) greco-catolici erau mana Vaticanului in tarisoara noastra; de catolici nu putea sa se ia, erau din alta jurisdictie :-). Chestia cu retrocedarile trebuie analizata separat, e complicata... Ma iertati!
Domnule Dinu Popescu, eu nu sunt doar literat prin formatie universitara, sunt si jurist. Ca jurist stiu foarte bine ca orice actiune de revendicare trebuie sa se bazeze pe ceva. In cazul de fata, eventualele revendicari ale Bisericii Ortodoxe Romane de la Biserica Greco-Catolica trebuiau sa aiba la baza fie un canon ortodox, fie o lege lumeasca.
ȘtergereFireste, nu existat niciuna, nici alta. Nici o lege nu-ti da dreptul sa te duci peste o Biserica sora si sa-i iei lacasurile de rugaciune. Iar unde nu este lege, este fardelege. Ii acuz in fata lui Dumnezeu pe ierarhii ortodocsi care au intrat in complicitate cu Mamona pentru a-si extinde dominatia in Ardeal de incalcarea legilor sacre atemporale, a propriilor canoane si a legilor lumesti. Au adus asupra BOR pacatele furtului, ale coabitarii cu comunistii si ale complicitatii la martiriul fratilor greco-catolici.
Nu-mi spuneti istorie, ca o cunosc. Nu-mi serviti ura dumneavoastra fata de catolici, pentru ca n-o voi impartasi. Eu cred ca este loc pentru toti sub soare, si pentru ortodocsi, si pentru eretici, si pentru atei. Cred ca trebuie sa fie rabdare si rugaciune pentru toti, nu siluirea vointei aproapelui in numele propriilor pofte de dominare. O "ortodoxie" care te infrateste cu Mamona si te impinge la furt nu mai este o cale spre mantuire, ci un idol pe care-l slujesti in locul lui Dumnezeu.
Mama este catolica practicanta.
ȘtergereDaca asa ati inteles comentariul meu imi pare rau!
Domnule Iliescu, urmarea fireasca a anticlericarismului dvs. fata de ierarhii ortodocsi, va fi ca BOR, avand asa o sete de "dominatie' vrea sa puna Papa roman si sa "subjuge" Biserica Catolica facand-o remorca a BOR.
ȘtergereSe pare ca nu putem discuta nimic serios. Eu vorbesc despre lucruri concrete, dumneavoastra imi serviti fantezii. Nu sunt anticlerical, dar nici nu voi considera ca imaginea Bisericii mele este mai importanta decat Adevarul.
ȘtergereDemersul ecleziastic al Romei de unire, tolerant si plin de dragoste (Istoria Bisericii Romana, N. Iorga vol. 1):
RăspundețiȘtergere...In schimbul acestora, cateva luni mai tarziu, la 7 aprilie 1701, Atanasie Anghel a semnat un document prin care accepta ca superior ierarhic pe cardinalul primat al Ungariei, ca patriarh pe Papa caruia sa i se adreseze “sfantul papa de la Roma”, iar pe domnul Voda Brancoveanul si mitropolitul Munteniei sa ii declare a fi “eretici” si “schismatici”. De asemenea, mitropolitului Munteniei sa nu-i recunoasca harul hirotoniei si sa il numeasca “Bucuresteanul”. I s-a interzis sa tina orice legatura cu ortodocsii din tarile romanesti si sa nu accepte in resedinta nici macar soli din partea acestora, corespondente etc. I s-a mai impus sa tipareasca carti in limba romana scrise cu litere latine avand invataturi catolice si orice nevoie de corespondenta ar avea sa raporteze noilor sai stapani. De asemenea, i se pune conditia sa accepte sa fie hirotonit in treapta arhieriei de catre reprezentanti ai papei si sa declare ca hirotonia primita in Biserica Ortodoxa nu este valida
Domnul meu, vad ca bati apa in piua cu "imoralul" act al Unirii cu Roma. Textul meu este despre altceva. Textul meu este despre violarea constiintei unor crestini dintr-o Biserica vie de catre Biserica Ortodoxa Romana. Daca putem discuta acest aspect, in care BOR a actionat ca un preodator, manata de dorinte de dominare cat se poate de lumesti, bine. Daca nu, nu. Sub nicio forma nu voi crede ca un rau facut in trecut se poate repara cu un rau similar facut in prezent.
ȘtergereIar marlania si rautatea ierarhilor BOR continua si in zilele noastre, cu blocarea legii lui Boila-Turianu, care prevedea partajarea lacasurilor de cult greco-catolice intre ortodocsi si greco catolici, cu interferenta patriarhului Teoctist in actul de justitie si cu asa-zisele comisii de dialog bilateral unde nu se decide nimic concret. Hoti am fost, hoti suntem inca.
ȘtergereEste adevarat ce spuneti. Cu mentiunea ca eu stiu asa: BOR ameninta voalat statul ca daca legea apare, in forma aceea, va porni la cereri de retrocedare masive (din cate stiu, in momentul acesta, cam o treime din averea BOR a fost retrocedata)... In fapt, ei spun asa, nu va bagati in problema, o rezolvam noi, BOR-ul. Chiar daca pare "nedrept" parerea mea este ca daca lasi o instanta lumeasca sa se bage in chestiune, ii dai voie sa se poata amesteca si de a cum incolo in astfel de probleme, ceea ce este periculos pentru orice confesiune. E ca si bucuria tampa a unor "ortodocsi" care s-au bucurat cand Putin a interzis "Martorii lui Iehova" in Rusia acum cateva luni... Nu isi dau seama ca maine pot fi ei "tinta". Parerea mea, sigur!
ȘtergereBOR isi pregateste foc si fulgere, pentru ca instantele divine nu pot fi pacalite asa.
ȘtergereVa ofer o perspectiva, chiar daca credeti ca retrocedarea catre Biserica Greco-catolica este o chestiune de dreptate absoluta, si nu de negociere onesta: BOR slujeste in tarile apusene cu aprobarea Bisericii locale, Catolica sau Protestanta si de foarte multe ori (as zice de cele mai multe ori!) in locasurile lor de cult. Ar fi avut Biserica Romano-Catolica "parghii" sa forteze o alta dinamica a retrocedarilor in Romania sau aiurea (sa nu-mi spuneti ca nu se "preteaza" sau ca au o "coloana vertebrala" care nu le permite asta sau altele asemenea ca nu cred ca este biserica in lume care poate spune asta in gura mare...)? De ce nu o face?
ȘtergereIarasi fantezii. De fapt, apologia infratirii cu Mamona nu se poate face decat cu pseudo-argumente fara rost. Eu vreau canoane si legi, dar primesc fantezii.
ȘtergereN. Iorga:
RăspundețiȘtergere“Va recunoaste oricine, dupa citirea acestui act authentic, in care se oglindeste sufletul josnic al unui om fara demintate si fara rusine, a unui arhiereu uitator de toate datoriile si juramintele sale, al unui Român fara simt de neamul sau, ca, intre deosebitele forme de Unire cu Biserica Romei pe care le-au intrebuintat neamurile ajunse in stapanirea Austriei, nici una n-a fost asa de rusinoasa si de brutala. Oricate foloase culturale, mari si netagaduite, ar fi adus Unirea, foloase pe care Atanasie, cand fagaduia la Balgrad, cu banii Bisericii sau cu pomana de 6000 de florini a lui Kollonics, -oscula- de -dieceaste si rumaneaste: valchicam et latinam- -diploma imparateasca vorbeste de trei scoli, la Balgrad, Hateg si Fagaras, – nu putea sa le inteleaga si sa le prevada, declaratia lui din April 1701 e de sigur cel mai injositor act public savarsit pana atunci de vre-un Vladica romanesc.
Inceteaza sa-mi mai aduci citate sentimentaloide. Acelasi Iorga ii indemna pe profesori sa se arunce in mare cand acestia i-au spus ca, dupa cateva luni fara salarizare (faimoasele curbe de sacrificiu impuse de primul-ministru Iorga) nu le ramane decat sa se spanzure. Eu intreb clar: UNDE-I LEGEA CARE-TI PERMITE SA TE ALIEZI CU MAMONA PENTRU A DISTRUGE O ALTA BISERICA? Nu-i. Atunci este faradelegea. Daca putem vorbi la obiect, bine. Povesti cu parerile lui Iorga nu ma intereseaza.
ȘtergereSa va citez din Par. Staniloaie, din par. Bartolomeu Anania...?
RăspundețiȘtergereSa-mi citati din ce vreti. Eu vad o Biserica Martira, cu episcopi care nu se asociaza cu Mamona, cu preoti care pastreaza credinta slujind fara bani in case private, cu patura pe geam si cu masina Securitatii la coltul strazii. O Biserica Greco-Catolica care s-a incapatanat sa nu dispara, care in 1956 a slujit o liturghie in strada in plin regim comunist, care si-a cerut si continua sa ceara ceea ce i s-a furat, care a dat cei mai onesti oameni politici romani de dupa 1989: Corneliu Coposu si Ioan Ratiu.
ȘtergereDe cealalta parte vad o Biserica penetrata de curisti si de ofiteri de Securitate, cu ierarhi-marioneta care primesc ceea ce nu le apartine dar nu fac niciun gest atunci cand bisericile ortodoxe sunt demolate de furia comunista. De urmasi de hoti care mint si tergiverseaza aplicarea dreptatii. O Biserica ce incalca cele mai elementare coduri ale justitiei, nesfiindu-se sa pretinda in aceasta disputa dublul statut de parte si victima.
Asa se vad lucrurile. Aceasta este dreptatea. M-am spalat de aceasta mizerie scriind acest text. Va trebui sa ma rog tot restul vietii mele pentru iertarea hotiei Bisericii din care fac parte.
*dublul statut de parte si arbitru. Se incalca astfel un principiu elementar de drept.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereDle Iliescu, sunteti prea "pornit", cumva, si de aceea am ezitat sa mai scriu. Insa pentru o incercare sincera de lamurire, a noastra, a tuturor, autor, comentator (chibit :-)) si cititor, voi arata cate ceva din "istoria" imediat anterioara inchiderii Bidericii Greco-Catolice, o mare nedreptate, desigur, neincercand sa apar BOR ci sa contextualizez momentul. Pentru a fi cat mai scurt (inspirat de un articol online) voi merge pe 3 "proiecte":
RăspundețiȘtergere1. Colaborarea dintre anumiţi ierarhi ortodocşi cu Mişcarea Ecumenică Internaţională şi Biserica Protestantă Norvegiană;
2. Cel propus de Visarion Puiu şi de legionarii rezidenţi la Vatican;
3. Proiectul Benedict Ghiuş de colaborare al ortodocşilor cu catolicii.
Ce vreau sa arat? Ca ce s-a intamplat, urmeaza modelul ucrainean si ca BOR in afara "supravietuirii" avea de "luptat" pe 2 fronturi: o eventuala alipire de Patriarhia Moscovei (dupa o intalnire cu Kiril, Justinian spune asta!) si, chiar daca suna prostesc astazi, o eventuala incercare de catolicizare a Romaniei, pe considerentul (analogia cu 1453, aproape evidenta)ca Papa (Biserica Romei) poate forta o iesire a Romaniei din spatiul sovietic odata ce trecerea romanilor si a BOR la credinta catolica era stabilita.
În volumul XII al dosarului penal nr. 24.541, la fila 229 există un raport al Inspectoratului Regional de Siguranţă Cluj, datând din 12 noiembrie 1947 în care se citează revista italiană Unita, în care se spunea că Visarion Puiu „care după ce s-a catolicizat în cursul lunei decembrie 1947, urmează a fi sfinţit drept cardinal al Vaticanului. Este primul cardinal de origine română pe care catolicismul îl va utiliza în proiectele de catolicizare a întregii Românii.
Voi continua numai daca imi veti da voie, dle Iliescu. Multumesc!
RăspundețiȘtergereDe remarcat, tot din perspectiva contextualizarii istorice (sa-mi spuneti daca bat campii, poate sunt pe langa subiect, vorbesc serios!) este directiva referitoare la problema religioasă din „Directivele de bază ale N.K.V.D.”, din 2 iunie 1947, pentru ţările din orbita sovietică. Astfel directiva nr. 34 spunea: „Trebuie acordată o atenţie deosebită bisericilor. Activitatea cultural-educativă trebuie astfel dirijată ca să rezulte o antipatie generală împotriva acestora. Este necesar să fie puse sub observaţie tipografiile bisericeşti, arhivele, conţinutul predicilor, cântecelor, al educaţiei religioase, dar şi cel al ceremoniilor de înmormântare” (în Memoria, revista gândirii arestate, nr.8, p.80); după cum se observă nu se vorbeşte de desfiinţarea Bisericii, ci de folosirea ei în scopurile urmărite de sistemul comunist şi aceasta după experienţa sovietică (desfiinţarea Bisericii ruse şi reînfiinţarea ei în anul 1943).
RăspundețiȘtergereDosarul penal al profesorului Alexandru Filipaşcu, greco-catolic „revenit” la ortodoxie în mod formal, ne arată care era atmosfera la Institutul Teologic Ortodox din Cluj, care înglobase şi o parte a cadrelor didactice greco-catolice. Rezultă că atât timp cât nu se trecea la o manifestare deschisă, foştilor greco-catolici le era tolerată de către Nicolae Colan, arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului, o activitate „underground” greco-catolică, acesta fiind conştient că majoritatea preoţilor greco-catolici trecuseră la ortodoxie formal, cazul lui Filipaşcu fiind exemplar din acest punct de vedere. El chiar menţionează în mod expres că Patriarhul Justinian Marina şi Mitropolitul Nicolae Bălan nu au avut nici o contribuţie la actul de unire, acesta fiind inspirat de Partidul Comunist.*
RăspundețiȘtergere*A.M.J., fond penal, dos. nr. 19.556, f. 68 nota informativă dată de sursa „Zamfir Pană”, din 19 septembrie 1950: „Unirea a făcut-o comuniştii, nu biserica ortodoxă, şi nici Patriarhul Justinian. De aceea ea n-are să dureze, decât atât cât va dura şi guvernarea comuniştilor”.
In continuarea citatului din vol. XII al dosarului penal nr. 24.541 (al lui Visarion Puiu, acuzat de comunisti pentru propaganda antirevolutionara din Transnistria), fila 299, raport al Inspectoratului Regional de Siguranţă Cluj, datând din 12 noiembrie 1947 în care se citează revista italiană Unita, se spune: "...Această temă s-a discutat în fond de către fostul vicepreşedinte al guvernului antonescian Mihail Antonescu şi papa Pius, cu prilejul vizitei făcute de Antoneşti în Italia în cursul anului 1943. Pamfil Şeicaru a fost câştigat pe acel timp şi el pentru acest plan, dar n-a fost pus în aplicare, deoarece s-a socotit atunci necesar pregătirii opiniei publice printr-o intensă propagandă în acest sens. Teza susţinătorilor catolicizării noastre integrale era: numai renunţând definitiv la ortodoxie vom putea nădăjdui să ieşim din orbita de înrâurire spirituală şi politică a Moscovei. Catolicismul ne va fi prieten efectiv în faţa opiniei publice mondiale şi va sălta câteva veacuri într-un răstimp scurt spiritualitatea românească. După cum suntem informaţi Puiu Visarion nu este singur la Vatican, ci mai are pe lângă el pe Alexandru Gregorian, fostul director al ziarului <>, apoi Vintilă Horia, poet , scriitor şi fostul director al revistei <>, care a fost ataşat de presă la consulatul român din Viena şi care astăzi este bibliotecar la Vatican. Toţi aceştia întreţin o activă de propagandă împotriva actualului regim din România, precum şi pentru catolicizarea poporului român, publicând prin presa catolică din Italia diferite articole care au atingere cu aceste chestiuni”
RăspundețiȘtergereProbleme la copy/paste... :-)
RăspundețiȘtergereZiarele sunt, in ordine: Sfara-ma Piatra si Mesterul Manole
Nu pot sa ma abtin...
RăspundețiȘtergere" Cu Biserica Romano-Catolică n-a mers, statele pământeşti nu pot controla nici alegerea Papei, nici a cardinalilor, nici chiar a preoţilor." Pe bune...? Trei papi, antipapi, altele? Ar fi atatea de scris ca nu are serverul blogului atatia giga... Ca si in cazul "simfoniei" bizantine :-). In multe randuri biserica s-a apropiat de stat/imparatie si de fiecare data s-a ars.
"Iar preoţii catolici fără familie sunt mai disponibili pentru martiriu decât preoţii ortodocşi, mai legaţi de cele pământeşti şi deci mai uşor de manipulat (nu generalizăm, fireşte)." Chiar cu precizarea facuta in paranteza, este o generalizare cumplita. Parintele Calciu a fost in dilema aceasta, in Saptamana Mare din postul anului optzecisiceva (nu mai tin minte), atunci cand dupa 2-3 zile de predica (celebrele "7 Cuvinte") si dupa ce comunistii au inchis biserica s-a intrebat daca este cinstit sa continue si sa fie arestat, expunand viitorul sotiei (si asa prigonite) si al fiului dlui. Cu ce drept aleg eu, sacrificand pe altii, s-a intrebat. A ales sa continue si a fost arestat. Altii nu au facut asa... Ganditi-va ca pentru fiecare preot ortodox de mir au fost jertfite (in sensul suferintei dar nu numai) familii intregi.
RăspundețiȘtergereGata, ma iertati, am abuzat! Doamne ajuta!