miercuri, 17 februarie 2016

Cum să creștem adulţi mici

Discut ieri cu un antrenor de atletism și-l intreb: cât trebuie să alerge un marathonist ca să fie în formă maximă la un concurs? Păi, cutare marathonist mergea zilnic din Turda să-și cumpere ziarul la Cluj. Fuguţa la dus, fuguţa la întors. Vreo 60-66 km. Pregătirea uzuală pentru proba de 40 km.

Bun, deci pentru a avea un sportiv care să facă faţă onorabil la un concurs, automat îl antrenezi în condiţii mai grele decât cele competiţionale, da? Numai că școala, al cărei scop este să clădească oameni inteligenţi, se vede supusă unei presiuni în vederea simplificării, "aerisirii" programei (până suflă vântul în ea) și să nu care cumva să zgândărească memoria adormită a elevului!


Deci noi trebuie să formăm adulţi cu deprinderi relevante, dar fără memorie, adaptabili, dar fără să fie supuși unor presiuni notabile, totul să fie plăcut, ușor și frumos, da? Am eu senzatia sau suntem cu toţii tâmpiţi deja? Nu, nu suntem. Adica, cu excepţia celor tâmpiţi, restul sunt doar șmecheri. Daca am antrena maratoniști după metodele pe care le vrem în școală, n-ar mai ajunge nimeni la finish.


Pe tâmpiţi îi las în ale lor, cu șmecherii am o problemă. Ei își permit să elucubreze în privinţa pregătirii intelectuale doar pentru că au senzaţia că rezultatele nu se văd imediat, sau nu se poate stabili o relaţie de cauzalitate neechivocă între o școală superlight mentolată și neisprăvirea generală. Însă lucrurile sunt foarte simple: școala grea te face om, presiunea te face adaptabil, solicitarea scoate inteligenţa din tine și nu există competenţe notabile la baza cărora să nu se afle memoria.


4 comentarii:

  1. Domnule profesor,sper ca sunteti profesor,cum sa va spun, incerc sa fac analogie cu un sistem informatic care are o memorie de doi terra si o memorie ram de 256 MHz si procesor de 8ooKHz;sigur nu va functiona cu nici un sistem de operare cu toata presiunea si solicitarea sistemului,scopul d-voastra este sa claditi sistemul functional,cu daruire,abilitate profesionala,inteligenta(daca exista)si de ce nu cu dragoste fata de elevul din fata d-voastra;altfel mi-e teama ca nu ati inteles nimic din meseria asta.Elevul,e o carte alba,in care dascalul scrie viitorul copilului nu invers;nu avem in clasa demoni,avem personalitati de care trebuie sa tinem cont altfel avem"Liceu cimitir al tineretii mele"sper ca sub atata solicitare si presiune a iesit inteligenta din d-voastra si recunoasteti citatul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. gabriel , draga gabriel , lasa dom'le calculatorul si pune mana pe o carte

      Ștergere
  2. George Bacovia Liceu

    Liceu, - cimitir
    Al tinereţii mele -
    Pedanţi profesori
    Şi examene grele...
    Şi azi mă-nfiori
    Liceu, - cimitir
    Al tinereţii mele!

    Liceu, - cimitir
    Cu lungi coridoare -
    Azi nu mai sunt eu
    Şi mintea mă doare...
    Nimic nu mai vreu -
    Liceu, - cimitir
    Cu lungi coridoare...

    Liceu, - cimitir
    Al tinereţii mele -
    În lume m-ai dat
    În vâltorile grele,
    Atât de blazat...
    Liceu, - cimitir
    Al tinereţii mele!

    RăspundețiȘtergere