Zilele trecute citeam La perspective métaphysique a lui
Georges Vallin. Citeam este verbul consacrat, în realitate cărţile de metafizică
nu se citesc, se zboară. Se pot şi citi, sunt convins că filozofarzii asta şi
fac, numai că diferenţele subtile dintre thomism şi aristotelism, ca şi
complementaritatea dintre subiectivismul buddhist şi obiectivismul vedantin nu
sunt formate din cuvinte, ci din forme rarefiate de planare şi zbor. Aşadar, la
birou, cu mâinile pe tastatura unde scoteam note, zilele trecute mă luptam cu
argumentul cosmologic în aprehensiunea Absolutului, folosind ca suport un volum
scris de un sanscritolog francez taman la jumătatea secolului trecut. Mergea
greu lectura pentru că sunt prost şi nu pricep uşor, din fericire sunt
încăpăţânat, ştiu, nici asta nu-i semn de inteligenţă, uneori citesc de mai
multe ori acelaşi paragraf, greu cu zborul, dar şi mai greu la aterizare.
Mă cheamă nefasta, cică sunt patru ţigani care-mi cercetează
maşina, parc-ar vrea s-o cumpere. Mă uit şi eu, nu pricep ideea, maşina mea
nu-i de vânzare, las cu regret cartea deschisă şi cobor. Când ajung, nu mai e
nimeni la maşină, mă învârt şi eu şi regret că nu-i de vânzare, pentru că
altfel aş cumpăra-o. Dau să intru în scara blocului, ţiganii au apărut din nou,
sunt pe biciclete, şi mă întreabă a cui e maşina aceea. A mea, zic, bucuros că
viaţa de zi cu zi este incomparabil mai simplă decât limitările dogmatice ale
ontoteologiei tradiţionale. Gând la gând cu bucurie, ţiganul scoate un topor şi
începe să urle la mine că-mi crapă capul pentru că eu l-am lovit pe taică-su. Toporul
e cu o coadă de lemn destul de uzată, iar eu sper că n-a fost folosit doar
pentru a-l răzbuna pe tatăl prezumat, altfel câtă bătaie trebuie să fi mâncat
omul ăla la viaţa lui?
Îi zic că nu l-am lovit pe taică-său. De fapt, îi strig,
brusc am senzaţia că nu mă aude. Strigă şi el la mine că mă omoară şi pe mine
şi pe toată familia mea. Uşor de zis, greu de făcut, am neamuri prin toată
ţara, şi prin UE pe deasupra, numai timpii de căutare cât de mult i-ar îngreuna
sarcina autoimpusă. Strig că nu l-am lovit pe taică-său, cu riscul de a mă
repeta, n-am avut niciun accident cu maşina. Adică am mai frecat câte o poartă
cu portiera, s-a mai căţărat un Peugeot peste hayon, dar în rest nu, fiinţe vii
nu. Găinile nu se pun, nu-i aşa? Repetă şi el că mă spintecă cu toporul,
ţiganul e de cuvânt, semn de mare seriozitate din partea lui. Iese de la parter
tanti Cheţa, în picioarele goale. Peste vreo două zile avea să-mi spună că s-a
temut foarte mult pentru mine, iese şi bărbatu-său, abia mişcându-se, într-o
cârjă, omul are nevoie de balustradă ca să escaladeze fie şi o treaptă, dar
iese să-şi rupă cârja de spinarea lor. Nu, n-am strigat-o pe mama, întâi pentru
că mama e în Italia, şi apoi pentru că mama ştie tot ce se întâmplă, aşa mi-a
zis mie în copilărie.
Fireşte că mi-e frică, toată ziua mi-a fost frică, vreau să
văd şi eu pe cineva care să dea târcoale apofatismului antinomic al lui
Nagarjuna şi să nu-l treacă spaima că i-ar putea scăpa ceva. Şi vorbim doar de
principii şi linii directoare, nu de detalii. Vă spun sincer, când ţiganul a
ridicat toporul asupra mea, prima idee care m-a vizitat a fost că l-a trimis
Shankara să-mi dea un “insuficient”. Trebuia să-i mai cer un răgaz pentru
următoarea sesiune de calificative, dar eu ca un prost continuam să-i spun că
nu l-am lovit pe taică-său cu maşina. E drept că agresiunea era doar la nivel
artistic, trei ţigani pe biciclete, unul ocupat cu toporul, dar cu bicicleta
culcată la pământ (ţiganul nu era multitasking), nefasta suna la 112 de la
balcon, tanti Cheţa era singurul vecin vânjos cale de trei blocuri care se
oferise pe post de scut uman.
În rest, a fost mult mai scurt decât la “Românii au talent”.
Poliţia a venit după jumătate de oră, răstimp în care nişte băieţi cu
experienţă ar fi avut timp şi să mă tranşeze, şi să mă sorteze. Şi-au cerut
scuze şi au spus să au mai fost solicitaţi la o altă intervenţie, bănuiesc că
la un concetăţean atacat cu arme nucleare. Nu mă cert cu oamenii legii, în caz
de ceva ăştia sunt cei care ne scot din ghearele, topoarele şi nuclearele
agresorilor, ei sunt apărarea noastră, a tuturor. Îmi iau declaraţia pe un carneţel de 70 de bani, sub forma
CNP-ului meu. Mă asigură că vor merge să le dea o amendă de să le meargă fulgii
şi-mi explică tărăşenia. Cică în urmă cu vreo două ceasuri tatăl ţiganului cu toporul
a colectat peturi de la pubele şi apoi, poate din neglijenţă, poate din cauza
depăşirii vitezei legale, a zgâriat cu căruţa un BMW negru. Proprietarul a
ieşit instantaneu din casă, a evaluat paguba (trei elemente de caroserie – 2000
lei) şi a luat despăgubirea în natură sub formă de 3 perechi de palme şi un şut
în cur la ţigan, pe care tot el le-a dat, că ţiganul n-avea de unde. Noroc că nu i-a spart vreun far, că-i băga pe factură şi un cap în gură.
Aşadar, agresorul avea un BMW, eu un Ford, al lui negru, al meu negru, el ras
în cap, eu cu semiplete, el bărbierit, eu cu barbă, confuzia a fost gata. Cât
despre topor, n-a fost agresiune cât o tradiţie de-a lor, dacă cineva din clan
ia un set de palme peste fălci, vinovatul trebuie să primească un topor în
parietal, să moară mama lui. Şocul civilizaţiilor e povestea vieţii mele, întâi
cu Unul lui Plotin şi apoi cu toporul ţiganului.
Nu, nu vreau să fac reclamaţie. Adică plângere penală pentru
infracţiunea de ameninţare. Nu, nu mi-a fost frică, eram doar cu tanti Cheţa de
la parter. Pe mine nu m-a convins prea tare versiunea poliţistului, eu continui
să cred că de la Perspectiva metafizică mi se trage. Dacă te concentrezi şi te
concentrezi o zi întreagă să pricepi câteva pagini, e bine să nu spui niciodată
că-ţi crapă capul, nu se ştie cum te caută un ţigan însetat de dreptate ca să-ţi
ofere versiunea lui subiectivă în privinţa impermanenţei agregatelor cosmice. Aşadar, nu depun plângere, pentru
ce? nici măcar n-a durat mult. A fost aşa, un fel de pauză de lectură, mi-am
răcorit puţin creierii, nimic mai mult. Patru ţigani la vreo 18-20 ani au vrut
să facă ceea ce ştiau ei că se face în anumite circumstanţe ale vieţii: ochi
pentru dinte. Iar eu am fost cu mâinile goale, protejat şi ocrotit de statul
român care nu uită niciodată să-mi ia impozitele, eventual cu penalizări, ca
să-mi vină mai uşor dacă nu pot plăti la timp. Tot ce regret este că n-am
coborât cu Georges Vallin sub braţ, să le citesc un paragraf, oricare paragraf,
să-i văd cum se prăbuşesc la pământ cu mâinile la cap, cerşind apodictic îndurare. Vă
spun eu, ar fi ieşit ditamai coincidentia oppositorum!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu