Uneori trecem cu prea mare uşurinţă peste lucrurile
extraordinare pe care ni le oferă textul sacru. Citim fugitiv, când ar trebui
să ne oprim la fiecare verset şi să încercăm să-l trăim. Eu cred că textele pot
fi mirosite, pipăite, văzute, pot fi încercate cu raţiunea şi repetate
isihastic. Nu textele sacre au murit, ci noi suntem incapabili să le simţim
viaţa aşa cum se cuvine. Ar trebui să ne mirăm de fiecare virgulă, să facem
tumbe printre cuvinte, doar-doar ni s-ar înmuia oasele şi ni s-ar dezgheţa
cartilagiile ruginite. Nicăieri mai mult ca în textul sacru nu este profunzimea
mai incompatibilă cu cantitatea. Eu sunt pentru îmbrăcarea textelor sacre ca
nişte haine.
Să zicem că mă aflu într-o piaţă din Ierusalim. Piatră multă
şi ţesături ponosite trase peste marfă, ca să ţină o idee de umbră. Spaţii
înguste de piatră rece şi înghesuială, duhori de oboseală şi transpiraţie cu
praf. Miros de mărfuri, cai şi asini. Negustori care-şi laudă marfa, cămile
care-şi rag setea, ciungi care-şi vând neisprăvirea. Deodată, la un colţ de
lume, apare un bărbat îmbrăcat într-o cămaşă de in, necusută, cu pletele
acoperite de o cârpă strânsă în jurul capului, cum poartă toţi orientalii pe
caniculă, însoţit de o mulţime de oameni. Sunt un evreu practicant, am femeie
şi copii, o mamă căreia îi sunt singurul sprijin la bătrâneţe. Ştiu atâta
ebraică sacră cât ştie şi bătrânul rabbi de la sinagogă, care din vreme în
vreme îmi explică tainele Torei. Din când în când, pentru vrednicia mea, mi se
permite să citesc textele cu voce tare. Merg în fiecare an la Templu şi
sacrific un berbec, jertfă pentru purificare.
Bărbatul ars de soare din faţa mea este numit Iisus şi se
zice că vine din Nazareth. Se zvoneşte că vindecă bolnavii şi face felurite
minuni. Din vreme în vreme, le vorbeşte oamenilor ca un poet, sau le povesteşte
parabole nemaiauzite. Merge în faţa mea,
se apropie de locul unde stau eu. Deşi face minuni, nu pare să fie un magician.
Deşi le vorbeşte oamenilor despre Yahveh, nu pare pătruns de sobrietatea
scrobită a leviţilor care-şi petrec viaţa în fum de tămâie. Eu stau şi-l
privesc. Oricum stăteam şi priveam înainte să vină el. Sunt Maleahi, m-am
născut şi am copilărit în Ierusalim. Pe tatăl meu îl chema Beniamin, pe tatăl
lui îl chema Ioiachim, pe tatăl lui îl chema Iov, pe tatăl lui îl chema Ganozai.
Maleahi ben Beniamin ben Ioiachim ben Iov ben Ganozai şi nu zic mai mult. Îmi
pot trasa strămoşii până în robia Egiptului.
Nu, nu sunt un evreu obişnuit. Sunt curelar, fac curele,
sandale şi hamuri, dar asta nu mă face obişnuit. Nimeni nu se gândeşte la sine
ca la un om oarecare, fiecare se consideră extraordinar. În sinea sa, orice om
porneşte de la constatarea simplă că el este cea mai importantă fiinţă din
viaţa lui. Sunt sănătos, netrebuinţele îmi ţin loc de bogăţie şi niciodată nu
m-am gândit c-am ajuns la limita superioară a inteligenţei mele. Nu vreau nimic
de la nimeni, nu aştept nicio minune. În faţa mea, la câţiva metri este Iisus.
Mai e puţin şi-l voi pierde pentru totdeauna din vedere, după răstignire neamul meu va
face totul ca să-i şteargă amintirea, nici măcar numele nu-l vom mai folosi
vreodată pentru copiii noştri. Dacă aţi ajuns cu lectura până aici şi încă
n-aţi abandonat, am o întrebare: “Cum fac să-mi dau seama că în faţa mea este
Dumnezeu?” Iisus este în dreptul meu, cum recunosc că el este Hristosul? Sunt
gata să mă arunc la picioarele lui, dar pentru asta n-am decât o singură
pretenţie, să-mi dau seama că pentru mine el este mai important decât sunt eu.
Nu tânjesc după nimic mai puţin decât totul.
Dacă voi trăiţi într-o lume în care au secat minunile, să nu
faceţi cumva eroarea să credeţi că acesta este argumentul. Nu este. Iudeea e
plină de magicieni care pot face nenumărate vindecări, pot aduce ploaia, pot
stârni furtuni, pot chinui oamenii de la distanţă. Da, ştiu ca Iisus se numeşte
pe sine Hristos. Nu e primul. În Iudeea periodic apare cineva care spune că el
este Hristosul. De ce să-l credem pe Iisus şi nu pe alţii? Cu ce este el mai tare?
Da, Iisus este frumos şi respiră măreţie. Doar că foarte mulţi oameni de
rugăciune au o frumuseţe care te strămută din ale tale, iar unii sunt de o
măreţie care nu te poate lăsa indiferent. Să nu credeţi că sunt necredincios,
sau c-aş vrea să-i pipăi rănile ca să mă conving că el este Dumnezeu. Pentru
voi e simplu, sunteţi creştini, aveţi Biserici venerabile în spate, totul a
fost clasificat, băgat în mici sertăraşe teologice, dacă aveţi o nelămurire,
pac, deschideţi cutiuţa, scoateţi pastiluţa, o daţi peste cap cu apă şi s-a
rezolvat.
Eu stau aici, el este încă la un metru de mine, timpul s-a
oprit din curgere, sau poate gândurile mele merg nemaipomenit de repede, aş
putea întinde mâna să-l ating, doar că nu vreau nimic, viaţa mea este o
continuă bucurie întru Dumnezeu, nu văd de ce l-aş implora pe Iisus să facă
vreun gest pentru mine. Aş fi gata să-i cad la picioare, să mă închin lui, doar
că noi, evreii, nu facem aşa ceva, noi nu ne închinăm decât lui Dumnezeu,
niciodată unui om. Dacă m-ar convinge cu ceva, câtuşi de puţin, aş fi gata s-o
fac, n-am nici umbra unei reţineri, dar suntem în piaţă, el merge ca şi mine, e
frânt de drum şi de căldură, e înconjurat de oameni de toată mâna, se zice că se
duce să mănânce în casa unui gunoi care strânge impozitele, înconjurat de
curve. De ce să mă plec în faţa unui astfel de om?
Uneori, visez noaptea că sunt evreu, că Iisus trece prin
faţa mea, iar eu sunt incapabil să-l intuiesc. Cea mai înaltă dintre
facultăţile intelectuale, privirea care m-ar putea face să înţeleg dintr-o dată
totul, e complet şi iremediabil blocată. E ca o întâlnire pe care Dumnezeu ţi-o
dă, dar nu-ţi dă şi semnalmentele. Iisus nu vine la întâlnire cu un ziar în
mână. Are barbă, ca toţi evreii. Merge pe jos, ca toţi oamenii. E îmbrăcat
într-o cămaşă fără cusătură, ca toţi orientalii. E frumos, ca mulţi oameni.
Face minuni, ca unii magicieni. Spune cuvinte frumoase ca un poet. Povesteşte parabole
dibace care te pun pe gânduri. E Dumnezeu care mănâncă, bea vin, osteneşte şi
transpiră. Pentru extraordinarul pe care Iisus îl duce cu el, receptorul meu e
mort. Aşa arată o întâlnire ratată cu Dumnezeu. Nu, n-a lipsit credinţa, a lipsit ştiinţa.
Haideţi să trăim altă întâlnire cu Dumnezeu. E o zi
obişnuită în ţara Egiptului, în seara căreia sclavii evrei s-au aşezat în jurul
focului pentru distracţia lor favorită: poveşti şi cântece dinaintea robiei,
vorbe încâlcite şi enigme care se cer să fie rezolvate. Unele sunt vechi,
altele abia scornite. Sunt frânţi de muncă, dar nu într-atâta încât să nu-şi
lucreze lucrul cel mai de preţ: inima, sediul intelectului. Nu scriu nimic,
pentru că scrierea stăpânilor egipteni le este interzisă, şi oricum nu le place
ideea. Nu au nevoie să scrie pentru că ţin minte tot ce spun. Ştiu de la scribi
că cel care scrie începe să uite ceea ce pergamentul ţine minte pentru el. De
ce să scrii ceva când poţi foarte bine să nu scrii?
Deodată, un păstor dubios (un evreu crescut de egipteni,
deci nici evreu cum se cuvine, nici egiptean cu totul), un tulburat, un
bâlbâit, un renegat, unul în care nu poţi avea încredere, posibil un spion
de-al egiptenilor, un flăcău tomnatic căruia niciun sclav cumsecade nu i-ar fi
dat fiica pe mână, pe scurt, un netrebnic, vine ţoc-poc să spună că s-a
întâlnit cu Dumnezeu pe muntele Sinai, în timp ce se afla cu oile la păscut.
Râsete peste râsete, ceva îngrijorare pentru oi, netotul le-o fi scăpat pe
toate în gura lupului şi acuma se scoate cu bazaconii. “Eu sunt cel ce sunt”,
aşa i-a spus. Sclavii se ridică în picioare. Nu mai râde nimeni. Au priceput.
În seara asta, nu vor mai fi poveşti, tocmai s-au întâlnit cu Povestea supremă.
Au înţeles imediat pentru că ştiau. Ei muncesc cu braţele şi spatele, dar
mintea lor este liberă, şi în ea se află Dumnezeul cel aşteptat. Nu, Moise nu
i-a minţit. Ei au înţeles.
Aşa arată o întâlnire reuşită cu Dumnezeu. Nici n-a fost
nevoie să vină lângă focul acela, să discute cu fiecare în parte. Dumnezeu a
trimis vorbă. N-a făcut minuni, ar fi fost cu totul deplasat în Egipt, tărâm al
magicienilor, ţara unei religii decrepite. Dumnezeu l-a înarmat pe Moise cu o
certitudine intelectuală, un fel de ghicitoare ce s-a cerut dezlegată. Sclavii
evrei aveau mintea antrenată, o viaţă se ocupaseră cu ghicitori metafizice. Dumnezeu
a dat titlul, sclavii au discutat în noaptea aceea tratatul filosofic.
Dimineaţa le era clar la toţi, Moise se întâlnise cu Dumnezeu pe muntele Sinai.
De oi, n-a mai întrebat nimeni, nu mai era cazul. Erau prea fericiţi pentru că
Dumnezeu li se prezentase ca o ghicitoare, iar ei fuseseră suficient de buni ca
s-o priceapă.
În Evanghelia după Matei aflăm de regii-magi porniţi din
ţara lor ca să i se închine pruncului divin. Poate vouă vi se pare lucru de
şagă, dar pe mine mă tulbură episodul. Vremea nu era încă pentru turism, totuşi
cei trei îşi părăsesc locurile de baştină. Este drept să mă întreb ce ştiinţă
aveau încât, după ce s-au uitat spre firmament, au zărit un corp ceresc şi au
înţeles că undeva se naşte un copil extraordinar. Pentru noi e simplu, citim
Biblia, ceva Sfinţii Părinţi, şi legenda e gata, credem că ştim cum au fost
lucrurile. Numai că una e să citeşti a posteriori, şi alta e să trăieşti în
chiar miezul ei. Oamenii aceea aveau acces la o cunoaştere organizată, pe care
noi astăzi n-o mai avem decât la nivel parodic, pentru că tot astrologie
se numeşte divertismentul servit de televizor şi ziare, tot astrologia era şi
cea care i-a scos din casă şi i-a condus până la Irod în Ierusalim, cu mesajul:
“Unde este Cel ce S-a născut rege al Iudeilor? Că-n Răsărit văzutu-I-am steaua
şi am venit să I ne închinăm.”
Subliniez, ca să fie suficient de clar: trei oameni care vor
şi pot, adică sacerdoţi cu ştiinţă şi regi cu putere, pleacă la drum urmând un
corp ceresc, perfect conştienţi fiind că vor vedea la capătul călătoriei un
prunc divin. Ei nu caută ceva vag, o stâncă, sau un crater, sau o mutaţie
genetică formidabilă care să-i ducă cu gândul la măreţia Divină. S-au pornit cu
o certitudine în cap, că vor întâlni o întrupare Divină, un copil preasfânt. Pe
mine asta mă pune serios pe gânduri: ce ştiinţă era aceea care să dea asemenea
certitudini teoretice înaintea exemplificării practice? Evreii cu certitudine
n-o aveau, profeţiile lor erau vagi şi complet atemporale, ştiau tribul, ştiau locul
dar nu ştiau timpul. Pentru ei, steaua care-i duce pe regii-magi este o
curiozitate, aşa cam cum m-aş uita eu pe cer. Irod e luat ca din oală, consilierii
lui nu ştiu nici ei mai mult. Ordonă un masacru al pruncilor complet inutil şi odios, o reacţie de om rău dar mai ales de om prost. Nu numai că nu ştie ce
ştiu regii-magi, dar nici discuţia cu ei nu-l avansează. E un ignorant înconjurat
de ignoranţi.
Acuma, vă rog să faceţi un efort de imaginaţie. Maria şi
Iosif sunt într-un staul natural, într-o cavitate dintr-o peşteră care nu este
locuită de om, ci de animale. La gura sălaşului poposesc trei oameni bogaţi,
puternici şi inteligenţi. Aceştia coboară de pe animalele lor de povară, intră
în locul sărăcăcios, se uită la pruncul înfăşat, se uită la părinţi, apoi
îngenunchează şi-şi pleacă fruntea în paiele pe care stătuseră vitele.
Îmbrăcaţi în straie scumpe, obosiţi de drum, însoţiţi de suite înarmate, se
pleacă în faţa pruncului divin ca nişte sclavi ce sunt în raport cu Dumnezeu.
Nu se lasă descurajaţi nici de sărăcie, nici de mirosul animalelor, nici de
penumbra peşterii. Ei ştiu, şi ştiinţa lor îi luminează şi-i smereşte.
Cu fruntea stau în paie, cu genunchii îndoiţi, cu ambele
mâini lipite de pământ şi cu fundul în sus. Aceasta este poziţia de maximă
apropiere de Dumnezeu în toate religiile lumii. Trebuie să te faci mic, pentru
a lua ceva din Grandoarea Lui. În faţa lui Dumnezeu nu eşti rege, nu eşti
sacerdot, acestea sunt pentru oameni. Eşti o furnică pe burtă, un fir de praf
care se roagă să nu fie suflat în tării. Dumnezeu te-a făcut rege ca să-i
îndrumi pe ai tăi spre El, te-a făcut sacerdot ca să-i luminezi pe cei mai
neştiutori ca tine. Dar tu eşti sclav, şi ştii asta, eşti un nimic în faţa
vântului. Regii-magi se ridică din închinare, aduc daruri lui Dumnezeu şi apoi
părăsesc staulul cu spatele înainte, în deplin respect şi tăcere.
Nu se vor mai întoarce niciodată, nu vor fi apostoli, nu se
vor creştina nicicând, iar neamurile lor (vor fi fost persani, indieni, arabi?)
nu vor deveni după ştirea noastră creştine. Tot ce au trebuit să facă a fost să-l
caute pe Dumnezeu, pe Dumnezeul cerului şi al pământului, Dumnezeul tuturor
oamenilor şi al tuturor vremurilor, dătătorul ştiinţei ce i-a condus la Bethleem,
pentru a-L saluta pe pruncul pogorât să facă lumină în tărâmuri ale ignoranţei
şi decăderii spirituale. Ei l-au recunoscut pe cel care, pentru cei mai mulţi
la care a venit, a fost de nerecunoscut. Cel care mai târziu va deveni preot în
veac, după rânduiala lui Melchisedek, era salutat prin închinare de trei
regi-sacerdoţi care nu erau nici evrei, nici nu vor fi vreodată creştini.
Tânăra religie creştină primea închinarea altor tradiţii spirituale sub forma
unor înalţi pontifi care nu ezită să se prosterneze într-un grajd şi să-i aducă
tămâie, smirnă şi aur pruncului unor oameni sărmani. Episodul este cutremurător.
Aș fi vrut să nu se ternine niciodată! am fost transportată acolo... reverie :)
RăspundețiȘtergereDoamne, ajută!
RăspundețiȘtergereSuperbă profunzime. Mulțumesc. Nu am văzut măreția și semnificația profundă a evenimentului mai ales știința din spatele lui.
Dumnezeu să vă binecuvânteze!