În 1959, profesorul Georges Vallin a elaborat una dintre
cele mai interesante cărţi scrise în Europa modernă: La perspective métaphysique,
o călătorie în istoria demersurilor de constituire a ştiinţei despre
Universalii. Inevitabil, dar fără vreo intenţie polemică, sunt enumeraţi
farsorii, pseudo-metafizicienii, minţile confuze şi prolixe, cei care n-au
ezitat să clameze în toate cărţile lor faptul că toţi dinainte s-au înşelat
fundamental, iar ei şi numai ei vor spune adevărul pe care-l aşteaptă omenirea
de trei mii de ani. Aceştia sunt filosofii postcartezienii, care n-au ezitat să
vorbească despre metafizică ignorând semnificaţia termenului, încurcând drumul
celor care ar fi putut ajunge la ea.
Spune deci Georges Vallin: “Aceasta este situaţia sistemelor
filosofice [moderne]. O gândire aşa-zis eliberată de autoritatea unei tradiţii
spirituale, adică privată de autoritatea unei tradiţii spirituale, adică
privată de lumina mai mult sau mai puţin indirectă a intuiţiei intelectuale, se
dovedeşte supusă în fapt dogmatismului anarhic al opiniilor individuale şi
pasiunilor pe care acestea le impică. Filosoful emancipat de aparentul
dogmatism al unei tradiţii spirituale are iluzia că este liber să ajungă la
adevăr: de fapt, nu-şi utilizează libertatea decât pentru a distruge sistemele
anterioare cărora le sesizează adesea fisurile dar nu pentru a se deschide
către o experienţă cu adevărat integrală a realului, căci cade constant în
închisoarea noilor limitări intelectuale şi pasionale. Refuzul său masiv faţă
de “dogmatismele” anterioare nu este condiţionat de fapt decât de un dogmatism
care se ingnoră pe sine.”
Meister Eckhardt în creştinismul apusean. Dionisie
Areopagitul în creştinismul răsăritean. Shankara în hinduism şi Nagarjuna în
buddhism. Moise Maimonide în iudaism şi Ibn Arabi în islam. Ei constituie reperele
umane ale unei cunoaşteri care n-a evoluat niciodată, pentru că este ştiinţa
celor neschimbătoare. Fideli tradiţiilor spirituale în care au trăit, le-au
potenţat şi reînnoit prin prezenţa lor: “Situaţia
metafizicianului pur este ca să spunem aşa inversă: menţinându-se în cadrele
unei tradiţii spirituale care-i limitează aparent libertatea şi care practic
controlează şi temperează individualitatea sa psihică şi mentală, ajunge să
depăşească din interior limitările dogmatice ale acestei tradiţii
aprofundându-i conţinutul mesajului. Supunerea puterilor sale individuale în
raport cu exterioritatea unei tradiţii limitate apare atunci ca fiind condiţia
paradoxală a unei perfecte disponibilităţi care-i permite sesizarea liberă şi
dezinteresată a adevărurilor universale.”
Filosoful modern este un revoltat. Premisa de la care
porneşte el este aceea că lumea n-a fost încă explicată, iar lui îi revine
privilegiul de-a o face. Metafizicianul este înainte de toate soldat al
tradiţiei sale spirituale. Prima lui trăsătură nu este revolta, ci supunerea.
Filosoful sfârşeşte prin a rătăci haotic printre propriile gânduri. Metafizicianul
se uită spre stele şi târziu constată că lanţurile s-au rupt de la sine.
Exerciţiul lui începe prin a accepta şi practica cele mici ale legii, înainte
de a ajunge la cele mari. Demersul discipliniat este singurul adecvat în raport
cu metafizica, pentru că singurul lucru pe care aceasta îl presupune este
înţelegerea deplină, internalizarea cunoaşterii autentice, identificarea
intelectului cu inteligibilul. Cea mai obiectivă dintre filosofii rămâne până
la urmă exterioară filosofului. Metafizica se revarsă în cunoscător, îi circulă
prin vene, respiră prin porii pielii lui, este adevărul îl eliberează pe cel
care ajunge la ea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu