De Vasile Lovinescu am dat pe o trecere de pietoni, şi pot
să vă spun şi unde: în Iaşi, pe strada Ştefan cel Mare. Era prin 1993, cred, şi
mă preumblam de vreun ceas cu Constantin Pricop, actualul decan al Facultăţii
de Litere, lector pe vremea aceea, şi-i hermeneutizam un basm. Asta după ce-i
spusesem că basmele au sens, că sensul lor e adesea neaşteptat, pentru că mitul
se deghizează, îi place să umble ca jumătate de om călare pe jumătate de iepure
şchiop, sau ca un tâmplar care le povesteşte oamenilor că în nefericire e
ascunsă o imensă fericire.
Eh, şi basmul acela chinezesc e foarte simplu, genul de
fabulă tâmpiţică numai bună să ţină de cald Logosului. Adică un tigru vine la
motan şi-i zice cu tupeu maxim: învaţă-mă să vânez. Motanul îl primeşte şi-l
învaţă o grămadă de lucruri: cum să pună capcane, cum să se furişeze în spatele
prăzii, cum să muşte acolo unde sângele palpită şi să strângă până când se
scurge viaţa cu totul. Eh, şi când trainingul e gata, tigrul îl întreabă pe
motan dacă l-a învăţat totul, şi primeşte asigurarea că da. Totul, totul? Da,
totul. Şi se aruncă tigrul spre motan, cu gândul să ia un aperitiv. Moment în
care urcă maestrul în copac şi astfel scapă.
Şi îndreptându-mă eu spre trecerea de pietoni care urma
să-mi marcheze viaţa, îi spun ilustrului conviv cum devine treaba. Motanul e
maestrul, tigrul e ucenicul. Învăţăcelul nu ştie să vâneze în ale sacrului, de
aceea are nevoie de ghidajul celui priceput. Orice se poate transmite
ucenicului, mai puţin un singur lucru: saltul, sublimarea, trecerea din planul
orizontal în cel vertical. Pe acela maestrul îl face simplu, aşteptând ca
discipolul să-l urmeze natural, prin imitatio. Rostul ultimei lecţii este ca
realmente învăţăcelul să-şi transceandă înaintaşul, să-l mănânce precum Iisus
ne dă să-i mâncăm trupul şi să-i bem sângele, pentru a ajunge astfel la
Dumnezeu. Din nefericire, tigrul ratează esenţialul.
În spaţiul acela minuscul dintre trotuarele unei străzi de
câţiva metri lungime, profesorul îmi spune că există cineva în cultura română
care vede basmele la fel. Că nu este acceptat de universităţi, pentru că metoda
lui nu este analitică, deci nu este analizabilă. Nu e loc de intuiţie
intelectuală în facultăţile de litere din lumea largă. Dacă vrei să numeri
substantive şi să faci statistici cu asta, se cheamă că ai o metodă. Dacă
afirmi că nu există creaţie populară, că folclorul e foarte aproape de textele
sacre, fiind mesajele unor societăţi iniţiatice în extincţie din lipsă de
suport uman adecvat, devii excentric, fantasc, irelevant. Fiecare cu ale lui!
Atunci şi acolo, pe trecerea aceea de pietoni de pe-o
străduţă şuie, la doi paşi de locul unde aveam să cumpăr câteva zile mai târziu
primele vreo patru volume scrise de Vasile Lovinescu, Piaţa Unirii, probabil
locul cu cea mai mare concentrare de librării din România, mă întâlneam un
deceniu de la trecerea lui la cele veşnice cu cel care avea să-mi marcheze
pentru totdeauna destinul de iubitor al poveştilor. Cu cel care, prin
afinitate, era prima mea întâlnire livrescă relevantă, şi de unde au decurs
toate cele de mai târziu. Acum, la aproape 20 de ani de la acea traversare în
care m-am oprit în loc, blocând pentru minute şi claxoane bune traficul,
ultimele trei cărţi necitite din opera lui Vasile Lovinescu au ajuns în
biblioteca mea, graţie amabilităţii unui bun prieten: Însemnări iniţiatice,
Exerciţii de meditaţie, Al patrulea hagealâc.
Ma mira maxim ca nu citisesi astea 3 volume :) dar poate ca nu li se copsese timpul...
RăspundețiȘtergereLene, neglijenta, valmasagul vietii... Abunda explicatiile. Asta cu necoacerea timpului e chiar nobila :-)
Ștergere