Sub nicio formă n-am să vă povestesc acest roman formidabil.
N-ar avea niciun sens şi sunt convins că nici nu vă aşteptaţi s-o fac. Am să vă
vorbesc despre doar două idei. Nu, nu sunt foarte multe în romanul lui Ray Bradbury.
Sunt însă foarte interesante. Adică vrednice de interesul nostru. Prin 1953,
când a apărut Fahrenheit 451, putea fi cu uşurinţă catalogat drept roman de
anticipaţie. Astăzi, în 2016, noi putem spune că trăim deja în el. De ce să-l
mai citim, dacă tot suntem acolo? Păi, de ce citeşte în general lumea cărţi? Ca
să priceapă, ca să ştie ce întrebări să înceapă să-şi pună.
Acţiunea se ţese în jurul unui pompier. Acesta, ca toţi
pompierii, merge zilnic la lucru unde incendiază cărţi. Pe acestea nu le
găseşte pe drum, ci în casele unor oameni care au refuzat să se despartă de
ele. Fireşte, omul e pompier, adică nu cotrobăie haotic prin locuinţe, ci vine
regulamentar după denunţ, somează proprietarul să părăsească locul şi, dacă se
dovedeşte prea ataşat, îi dă şi lui foc. Nu asta fac toţi pompierii?
Vreau să zic, atunci când auziţi cuvântul “pompier”, nu vă
gândiţi automat la un nene îmbrăcat în costum de protecţie care merge cu
aruncătorul de flăcări setat la Fahrenheit 451, temperatura la care se topesc
cărţile? Ah, nu? Bine aţi ajuns la prima idee despre care vă vorbeam. Hai să ne
jucăm puţin, nu v-o zic încă. Oare ce-o mai fi fiind şi asta, un pompier care
incendiază cărţi, locuinţe şi din când în când oameni care nu-şi mai pot
concepe viaţa fără cărţi? Şi cum va fi fiind o lume în care cărţile sunt
înlocuite cu nişte ecrane de televizor gigantice, care acoperă perete după
perete în întregime?
Guy Montag, protagonistul romanului, îi întreabă la un moment
dat pe ceilalţi pompieri (oricum facem, n-avem încotro, tot ne apropiem de
idee, vedeţi?) cum se poate ca demult, înainte ca noi să ne naştem, pompierii
să fi fost nişte oameni care stingeau focul, nu se poate aşa ceva, nu? Cred că
sunteţi la fel de şocaţi şi voi nu? Cum spuneam, bine aţi ajuns la prima idee:
ceva, de-a lungul timpului, poate deveni contrariul său, iar memoria noastră să
nu înregistreze ambele ipostaze, ci numai pe cea recentă. Aş vrea să vă pot
spune ceva despre dimensiunea ştiinţifico-fantastică a romanului aici, dar n-am
cum.
De fapt, toată istoria mentalităţilor şi a ideilor noastre
ne spune în mod constant acest lucru. Că cei care au stins cândva incendii,
astăzi au devenit piromani, iar imaginea lor ca salvatori a fost înlocuită cu
imaginea lor ca piromani. Mai mult decât atât, nimic din ceea ce-a fost nu ne
mai este accesibil. Vi se pare că sunt abstract? Păi, să evocăm un exemplu
concret. În perioada medievală oamenii dormeau în funcţie de ciclul solar,
culcându-se la asfinţit şi trezindu-se înaintea răsăritului, cu o pauză
notabilă în timpul iernii, când oboseala fizică era mai redusă. În cele 3-4
ceasuri de veghe, lucrau, citeau, cântau, jucau jocuri sau făceau copii.
Expresia franţuzească le jeu ne vaut pas la chandelle, al
cărei sens ar fi “jocul ne-a plictisit, păcat de lumânare”, astăzi n-are niciun
sens. Pentru că, de la inventarea energiei electrice încoace, dar masiv de la
generalizarea internetului, oamenii se culcă târziu, pierzând aproximativ 30%
din timpul de somn biologic necesar. Poate că vi se pare un fapt lipsit de
importanţă, dar o populaţie care nu doarme suficient este o populaţie cu un
nivel nemaivăzut de stres.
Ok, acuma faceţi un test şi întrebaţi-i pe oameni cam cât ar
trebui să doarmă, şi mai ales de la ce oră şi până la ce oră, pentru că orele
nu sunt egale între ele, nu-i totuna dacă te culci la 10 seara sau la 3
dimineaţa, chiar dacă reuşeşti să cumulezi aceeaşi perioadă de somn (ceea ce mă
îndoiesc). Dacă nu veţi obţine niciun răspuns care să acopere programul
medieval de somn (şi nu veţi obţine!), este pentru că, formal, oamenii au uitat
că pompierii sting focul. Acum, toată lumea crede că rolul pompierilor este să
incendieze cărţi, locuinţe şi eventual oameni.
Guy Montag fuge din oraş. Nu vă povestesc de ce, nici unde
se duce, nici ce va găsi acolo unde merge. Pentru asta există cartea. Omul
evadează ca-n filmele americane, e urmărit cu câini, îşi leapădă hainele
înainte de a i se pierde urma într-un râu, mă rog, tot tacâmul. Deşi detaliile
sunt totul, le trecem cu vederea, pentru că eu scriu despre idei. Aşadar,
personajul principal fuge din oraş. În treacăt fie spus, lumea controlată tehnologic
este în oraş, dacă vrei să scapi de ea îţi iei zborul în afara oraşului. Nu
ştiu dacă mai ţineţi minte acţiunea din romanul lui George Orwell, 1984, unde
personajul principal se îndrăgosteşte şi-şi trăieşte dragostea în afara
oraşului. Ideea e aceeaşi, tehnologia pentru supravegherea oamenilor se simte
bine la asfalt şi betoane.
Dar nu asta voiam să ating, ci altceva. După ce scapă, Guy
Montag vede cum urmăritorii atacă un trecător oarecare şi-l doboară, apoi
anunţă prinderea lui Guy Montag. Totul era televizat, fireşte, totul era
transformat în spectacol. Vedeţi ideea prin aer? E un buchet de idei, nu vi le
dau pe toate ca să nu ziceţi că vă dădăcesc. Eu zic că cea mai importantă este
aceea că sistemul nu pierde niciodată, nici măcar atunci când pierde. Tot ceea
ce-i scapă la firul ierbii recuperează la nivelul showului. Nici măcar nu are
importanţă realitatea, când poţi organiza victoria la nivel simbolic. Pentru sistem, nu sacrificarea unui pion contează, ci evadarea unui pion. Pentru sistem, nu vinovăţia sau nevinovăţia contează, pentru sistem toţi suntem implicit vinovaţi, iar singurul lucru impardonabil este evadarea.
Rapid acuma, mai ştiţi cine-a pierdut în războiul dus de
americani în Vietnam? Nu căutaţi în Wikipedia, căutaţi în cap, acolo-i
manipularea. Vietnamezii, nu-i aşa? Păi, este exact pe dos, războiul a fost
câştigat de localnici, americanii au pierdut. Doar că americanii au făcut o
mulţime de filme despre cât de mişto au luptat ei acolo, încât astăzi oricine crede
că tot ei au câştigat. De fapt, ni se inoculează ideea că soldaţii americani
sunt nişte eroi care apără peste tot populaţia civilă de dinozauri, mamuţi şi
australopiteci care vor s-o subjuge. Există o mulţime de filme cu americani plini
de abnegaţie, generozitate, spirit de sacrificiu, care se jerftesc pentru fericirea
oamenilor din lumea a treia, ba alungând un dictator malefic, ba organizând un
convoi de refugiaţi, ba împărţindu-şi ciocolata cu un copil care n-a mai auzit
de aşa ceva.
Ca şi în Fahrenheit 451, în lumea contemporană guvernul îşi
transformă unele acţiuni în spectacole pe care noi le urmărim la televizor. Sunt
cât se poate de sceptic privind posibilitatea ca noi să avem acces pe această
cale la mai mult adevăr decât vor regizorii, şi acum nu mă refer la ficţiuni
cinematografice. Poate o să spuneţi că speculez, dar încercaţi să vizualizaţi
următoarea situaţie: cineva omoară nişte oameni la nimereală, într-un spaţiu cu
spor (redacţie, gară, supermarket etc.). Forţele de ordine vin şi omoară alţi
oameni, după care ni se prezintă atacatorii. Sunt morţi. Toţi. Cu buletinele
lângă ei, să fie clar.
Morţii nu vorbesc, de aceea explicaţiile le dau alţii. Nu mă
pot împiedica să-mi aduc aminte de Fahrenheit 451: un pompier încearcă să fugă
din oraş, şi chiar reuşeşte. Forţele de ordine omoară un trecător, apoi
prezintă la ştiri filmul evenimentelor. Toţi telespectatorii sunt liniştiţi,
teroristul a fost prins, echilibrul a fost restabilit. Nu a inventat Ray
Bradbury reţeta operaţiunilor sub steag ascuns (false flag operations). Dar
cred că el este primul care a surprins-o în ipostaza televizată. Şi asta ar
trebui să ne pună pe gânduri.
Soacra mea aproape că m-a omorât, m-a dat afară din casă de multe ori, soțul meu a vrut mereu să semnez un ardei de divorț, totul pentru că nu am putut să rămân însărcinată, până l-am cunoscut pe Dr. DAWN ACUNA, Acest doctor Ea a promis că mă va ajuta după ce i-am explicat situația și chiar acum vreau să-i mulțumesc Dr. Dawn pentru că s-a ținut de cuvintele ei. În acest moment, soacra mea și soțul meu mă iubesc atât de mult. Sunt insarcinata, totul datorita Dr. Dawn acuna, contactati-o daca aveti dificultati sau situatii proaste chiar acum.
RăspundețiȘtergere*Dacă vrei să-ți schimbi soacra.
*Daca vrei sa ramai insarcinata.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei ca vraja să fie activă.
Si etc.
Scrie-i pe Whatsapp: ,{ +2348032246310 }