Ultima prostioară care face ocolul feisbucului este îndemnul
de a nu cumpăra miel de Paşti. Dacă încă n-aţi plâns astăzi, vă fac cunoscut un
textuleţ care sigur o să vă desfunde glandele lacrimale: “El este copilul mamei
lui. Nu ciorbă. Nu drob. Este copilul mamei lui. Plin de viaţă, joc, veselie,
fericire. Are vise. Speranţe, sentimente. Atunci când nu este lângă mama lui
plânge continuu strigând-o. Când simte că omul vrea să îl ucidă se aşează în
genunchi în faţa lui, implorându-l parcă să nu-l omoare. Simte şi ştie exact ce
urmează, iar când se lasă în genunchi este ultimul său strigăt de disperare, cu
toată mintea, sufletul şi trupul său, vrând parcă să spună: “Te implor, nu îmi
lua viaţa! Vreau la mama. Unde este mama? Mamaaaa!!!” se aude ca un ultim
strigăt din pieptul bietului mieluţ, copil al mamei lui, negociat la kilogram
pe bani de omul fiinţă superioară... Cui? Şi apoi, curge doar sânge.” Hai,
spuneţi sincer că aţi plâns un pic!
Să ne întoarcem la oile noastre. Vecinul meu, Ionică, cioban
din tată-n fiu, are o păşune de câteva zeci de hectare concesionată
de la primărie. La asta se adaugă încă o suprafaţă proprie, pe care n-o cunosc
exact, dar care bănuiesc că e ceva mai mică. Totul e relativ constant an de an.
Baza furajeră este formată şi ea din câteva zeci de hectare de fâneţe şi
lucerne, la care se mai adaugă câteva hectare de culturi anuale, mai ales
porumb. Atât. Indiferent cât de mari ni s-ar părea aceste suprafeţe, este
esenţial să înţelegem ceea ce ciobanul Ionică ştie, şi anume că sunt finite.
Iar pe o suprafaţă finită de teren nu poţi creşte o turmă infinită, ba
dimpotrivă. Ionică ar putea trăi mult mai bine cu 2000 de oi dar, la actuala
păşune şi la pământul pe care îl are, cu greu poate ţine 300. Iar pământ nu mai
este de unde să ia, în comună sunt foarte mulţi crescători de animale şi cam
toată suprafaţa arabilă este lucrată. Deci Ionică trebuie să se mulţumească cu
cele 300 de oi, înlocuind anual o doar o parte din turmă, adică oile prea
bătrâne şi cele care se prăpădesc din cauza accidentelor.
La ora la care scriu, cei mai mulţi dintre ciobani aşteaptă
să vândă mieii, obţinând astfel primul câştig pe anul ăsta. Printre creştini,
probabil că ei aşteaptă cel mai mult Paştile. De prin toamnă, când lactaţia
oilor a încetat, n-au mai închegat caş, n-au mai vândut nimic. Toată toamna au
consumat fân şi bucate, dar bani, ioc. De ieşit cu oile, musai să iasă, pentru
că oaia stă rău pe stabulaţie, vrea purtată şi pe zăpadă. De cum a dat colţul
ierbii, oaia vrea şi mai dihai scoasă, multe înnebunesc când văd verdeaţa şi nu
pot pune gura pe ea, nici la fân nu se mai uită. Dar bani, câtă vreme alăptează
mieii, ciobanii nu văd. O turmă de 300 de oi face în medie cam 300 de miei
anual, unele oi fac câte doi, mulţi miei sunt furaţi de vulpi sau mor în
primele zile după fătare. Ciobanii se străduiesc totuşi să nu piardă lactaţia
niciunei oi, folosindu-le pe cele care şi-au pierdut puiul ca doici. Dintre miei,
cam jumătate sunt masculi, iar păstrarea lor în turmă ar fi pur şi simplu
nerealistă. Sacrificarea lor se impune deci din multiple motive.
Să presupunem că nu am face-o, însufleţiţi de îndemnuri ca
cel de mai sus. Să admitem că ciobanii nu ar vinde sau nu ar da pur şi simplu bravilor câini
ciobăneşti toţi mieii inutili. Asta revine la a ne imagina că brusc ciobanii ar
începe să scrie texte lacrimogene pe feisbuc, ca o vegană tembelă a cărei viaţă
se desfăşoară într-o cutie de la bloc, la etajul trei. Turma ar paşte o vreme
plină de fericirea mamă-miel. O vreme, dar nu foarte mult, pentru că
suprapăşunarea (aşa se numeşte când dublezi numărul de animale pe o pajişte
finită) ar epuiza în maxim două luni atât masa furajeră, cât şi posibilităţile
plantelor de a se regenera, consumând inclusiv rădăcinile. Apoi, spre jumătatea
verii, s-ar întâmpla ceea ce se întâmplă întotdeauna când într-o populaţie de
ierbivore există o discrepanţă între consumatori şi hrană: scheletice,
deshidratate, animalele ar începe să moară. Cât? Păi, până se restabileşte
echilibrul. Probabil că în final ar supravieţui cam 100 de oi. Până la toamnă,
când frigul le-ar decima şi pe astea, pentru că o condiţie pentru
supravieţuirea în sezonul rece este acumularea de grăsime în timpul sezonului
mai generos în resurse.
Aşadar, lăsaţi textele despre miei scrise la bloc. Cumpăraţi,
sacrificaţi-i (nu-i ucideţi, cum zice vegana, sacrificaţi-i), gătiţi-i tradiţional
şi consumaţi-i pe masa pascală. Dacă aţi ţinut post, e cam singura carne cu
care aţi putea revedeni omnivori. Ar fi o mare eroare să începeţi brutal să
consumaţi porc după şapte săptămâni de rigori alimentare propice rugăciunii. Da,
există şi o dimensiune rituală în acest gest, pe care am moştenit-o de la evrei,
dar acesta nu este un motiv să renunţăm la această moştenire. La urma urmei,
evreii ne-au lăsat Vechiul Testament, şi nimănui nu i-a trecut prin cap să
renunţe la el. De altfel, dacă am vrea să “purificăm” creştinismul de toate
aluviunile culese din religiile dinainte, mă tem că ar ieşi o imensă ciufuleală
fără noimă şi fără rost. Mă gândesc de exemplu la caduceul lui Hermes pe care
îl regăsim în cârja episcopală şi la reprezentările lui Iisus pe tron, într-o
atitudine hieratică, ce reiau imaginile regilor sasanizi din Iran. Cred, în
ceea ce mă priveşte, că toate acestea s-au petrecut cu un sens, că cei care au
decis au fost mult mai deştepţi decât noi, şi că există erezie în veganism (puţini
ştiu că la baza lui se află o teologie) dar nu şi în rânduielile Bisericii, aşa
cum ni s-au păstrat.
Ce erezie exista in veganism? Adica, ce teologie sta la baza lui? Puteti oferi indicatii, va rog, sau macar trimiteri in acest sens?
RăspundețiȘtergereErezie e acest text.Adica pana la macelul mieilor inventat de popi toate turmele mureau ca nu aveau ce manca datorita suprapopularii? Asa o cretinitate doar un barbar roman putea emana .
RăspundețiȘtergeremai nene mai citeste inca o data textul si daca nu intelegi du-te la un cioban si iti va explica !!! berbecule :)))
Ștergere