În anii ’40, după ravagiile suferite în timpul războiului,
un tânăr preot catolic, de curând eliberat dintr-un lagăr, a pus timp de
paisprezece ani bazele unui uriaş complex industrial, agricol, comercial, de
construcţii şi de servicii, pornind de la o filosofie economică la vremea aceea
uitată: “Puterea noastră nu constă în luptă, ci în Cooperare”. S-a pornit cu
260 de lucrători în 1956, iar în 2008 erau peste 100.000. În 2007 vânzările
s-au cifrat la 20 de miliarde de dolari. Corporaţia Cooperativelor Mondragón
deţine sau este parteneră la 114 firme pe teritoriul Spaniei sau în
străinătate.
Toate acestea sunt companii private care funcţionează pe
aceeaşi piaţă ca toată lumea, în condiţii de competitivitate. Doar că
veniturile lor revin membrilor, atât sub formă de salarii, cât şi de capital.
Dacă iniţial primele cooperative au fost în industrie şi au răspuns
necesităţilor legate de problema arzătoare a şomajului, astăzi dezvoltarea
acestei idei este impresionantă: servicii de asistenţă şi furnizare de capital,
asigurări sociale proprii, educaţie, formare profesională şi
cercetare-dezvoltare. Foarte repede părintele
Arizmendiarrieta a înţeles că fără finanţare proprie nu există
dezvoltare. Încă de la început a refuzat ideea de a obţine bani de la sistemul
bancar bazat pe camătă, de aceea deviza a fost: “Economisim sau ne facem
bagajele”. Caja Laboral Popular Sociedad Cooperativa de Crédito a fost şi este
banca prin care se fac plăţile şi care asigură latura financiară a dezvoltării
Cooperativelor Mondragón. O bancă reală, care nu creează bani din pix şi care
nu-şi foloseşte capitalul pentru speculaţii financiare.
Întrucât lucrătorii-proprietari nu se calificau, potrivit
sistemului spaniol al asigurărilor sociale, pentru a primi pensie şi asigurare
medicală, a apărut Seguros Lagun-Aro, cooperativa de asigurări marca Mondragón,
pe baza unui fond la care puteau subscrie membrii cooperatori. Nemulţumiţi de calitatea precară a
învăţământului public, au fondat propriul sistem şcolar pornind de la o şcoală
de ucenici. Astăzi, Hezibide Elkartea oferă servicii care încep cu nivelul
preşcolar şi ajung la calificarea şi educarea adulţilor. Alte divizii
educaţionale sunt: Saiolan (centrul
pentru promovarea activităţilor de business, educaţie şi training), Goeir
(centrul de coordonare şi promovare a studiilor tehnice postuniversitare în
străinătate), Etheo (şcoala de management al afacerilor), Iraunkor (centrul
pentru educaţie continuă şi training), Ahizke-CIM (centrul pentru studierea
limbilor străine), Otakora (centrul de cercetare şi pregătire a managerilor).
Aceste şcoli nu primesc fonduri de la statul spaniol.
Nu strică să enumerăm şi să reflectăm la principiile de bază
ale experienţei Mondragón: admitere neîngrădită, organizare democratică,
suveranitatea muncii, caracterul subordonat şi instrumental al capitalului,
participare la management, solidaritate în retribuire, intercooperare,
transformare socială, educaţie şi universalitate. Nimeni nu este oprit să intre
într-o cooperativă Mondragón (nici s-o părăsească), trebuie doar să respecte
regulile şi să fie capabil de îndeplinirea sarcinilor profesionale. Mai mult
decât asta, cooperativele sunt organizate democratic, după principiul “un om,
un vot”, dar cu toate acestea există ierarhii ale competenţei. Nimeni nu poate
lucra ca simplu angajat în acest sistem, fiecare este automat cointeresat ca
proprietar, participând la câştig sau la pierdere.
Cu câteva zile înainte de a muri, în 1976, părintele
Arizmendiarrieta scria: “Umăr lângă umăr, într-un cuget, uniţi în muncă, prin
muncă, pe mica noastră bucată de pământ, vom crea un mediu mai omenos pentru
toată lumea şi vom îmbunătăţi acest pământ. Vom uni sate şi oraşe prin duhul
fraternităţii: « Nu
ne vom abate de la calea cea dreaptă!»
Nimeni nu va mai fi sclavul sau stăpânul cuiva, fiecare va munci în interesul
reciproc... Aceasta va fi frăţia noastră – o frăţietate care poate fi creată de
către oamenii de rând.” Părintele a pus în practică ceea ce se numeşte doctrina
socială a Bisericii Romano-Catolice, un impresionant corpus de texte care
porneşte de la principiul că, până să ajungă în Paradis, oamenii nu pot trăi cu
burta goală.
Am evocat acest model de dezvoltare “la firul ierbii”
într-un moment în care Biserica Ortodoxă Română, printr-o mobilizare fără
precedent, a făcut un exerciţiu cu o puternică forţă simbolică în sprijinul
sublinierii dorinţei românilor de a trăi în limitele normalităţii. Din punctul
meu de vedere, nu are nicio importanţă dacă Puterea va lua în seamă acest lucru,
dacă referendumul va avea loc, dacă se va face modificarea în legea
secularizată sau nu. O lege care să numească relaţia dintre doi sodomiţi cu
acelaşi nume ca şi legătura dătătoare de prunci n-ar fi altceva decât o
ne-legiuire. O nouă nelegiuire. Cât din corpul juridic actual mai are legătură
cu pravilele din vechime, coborâte direct din textele sacre? N-aş fi uimit ca
Puterea să ignore voinţa populară, sau s-o fenteze subţire, la Curtea
Constituţională, în numele religiei drepturilor omului.
În cazul de faţă, mai presus de eficacitate este gestul. Chiar
şi dacă nu-şi atinge scopul, nimic nu poate răpi din frumuseţea unui lucru
corect, făcut aşa cum trebuie. Faptul de a fi putut mobiliza un aşa mare număr
de oameni fie şi pentru un act simbolic (departe de mine de a minimiza
importanţa simbolurilor!) demonstrează că în România singurul actor care îi mai
poate urni pe oameni este Biserica. Nu partidele, nu sindicatele, nu DNA-ul, nu
ANAF-ul. Şi nici n-ar trebui să ne mire acest lucru. La urma urmei, Biserica
sunt nu doar sfinţii şi mitropoliţii, nu doar preoţii şi diaconii, ci
multitudinea celor care trăiesc împlinind antropologia creştină. Putem sau nu
să facem parte dintr-un partid sau un sindicat, dar noi SUNTEM Biserica.
BOR are un imens exerciţiu al pansării rănilor acestui
popor. A venit vremea ca BOR să înveţe poporul român să trăiască în acord cu
principiile. Nu de înmulţirea peştilor şi a pâinii este nevoie, ci de miracolul
deprinderii de a ne pescui proprii peşti şi de a ne produce propria pâine pe o
a treia cale, nici capitalistă, nici socialistă. Cuvintele părintelui basc Arizmendiarrieta
ar trebui să ne inspire: “A fi creştin nu înseamnă doar a avea de partea sa
adevărul, ci mai presus de toate a practica adevărul, lucru care este totuna cu
a face ceea ce trebuie.” Trebuie să părăsim şi logica exploatării omului de
către om, şi cea a trândăvelii patronate de stat. Dacă nu încreştinăm economia,
dacă nu sfinţim banii care ne trec prin mână, dacă nu înţelegem că etica
afacerilor este Evanghelia şi nu Noul Cod Penal, ne risipim ca popor şi până la
urmă ne stingem ca neam.
În actualul sistem, oamenii sunt condamnaţi să fie
prizonierii celor care pretind că-i eliberează: capitalul sau statul. Trataţi
ca resursă umană de capital, nu sunt cu nimic mai valorizaţi de statul care le
oferă cu generozitate fărâme din impozitele pe care tot oamenii le plătesc
pentru a susţine acest mecanism pletoric şi absurd. Singura eliberare cu
putinţă este aceea în care oamenii sunt proprietarii direcţi, nemijlociţi, ai
mijloacelor de producţie. Nu eficienţa şi productivitatea ar trebui să ne
preocupe, ci maturizarea lucrătorilor şi întoarcerea lor la virtute.
Dezvoltarea economică n-ar trebui să fie un idol, ci un mijloc: “Cooperativismul
dă muncii ceea ce este al muncii şi dă capitalului ceea ce este al capitalului.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu