În 2008, 50 de istorici francezi (cităm cele mai cunoscute
nume: Pierre Chaunu, Jean-Pierre Brancourt, Ghislain de Diesbach, Henri
Beausoleil ş.a.) au semnat o colecţie de studii cunoscută sub numele de Cartea
neagră a Revoluţiei Franceze. Este o lucrare masivă despre ceea ce se află în
spatele imensei manipulări ideologice pe care acest moment a prilejuit-o în
istoria oficială. Este o demascare necesară, cu atât mai mult cu cât, prin
consecinţele istorice (bolşevismul, fascismul, naţional-socialismul, democraţia
reprezentativă) cât şi prin ideile ei încă vii, trebuie să considerăm că
Revoluţia Franceză, moment cheie al modernităţii noastre, nu s-a încheiat. Şi
nici nu se poate încheia un astfel de coşmar dacă nu-l înţelegem din
principiile sale până în cel mai profunde implicaţii. Câteva dintre marile ei
faţete, cu semnificaţiile aferente, le vom expune în această recenzie. Diferenţă
faţă de ceea ce v-a spus profesoara de istorie a fost chiar criteriul care a
stat la baza paragrafelor ce urmează.
Tocmai fusese proclamată inviolabilitatea şi sacralitatea
dreptului de proprietate, ca măsură juridică îndreptată împotriva abuzurilor
Puterii, când Talleyrand a propus confiscarea bunurilor clerului. Ideea li s-a
părut aleşilor democratici una strălucitoare, doar că imposibil de aplicat în
noul context. Acoperirea juridică a fost furnizată tot de Talleyrand (care în
felul acesta şi-a asigurat o posteritate de om politic iscusit): doar
proprietatea individuală este sacră, naţiunea având suveranitate asupra tuturor
organizaţiilor care existau în cadrul ei. Altfel spus, statul nu confisca
bunurile Bisericii, pentru simplul fapt că până la urmă Biserica nu avea nimic
al ei. În opinia legiuitorului ales, statul nu făcea decât să ia înapoi ceea
ce-i aparţinea. Concomitent, Statul a promis să susţină financiar cheltuielile
Bisericii, şi-şi asuma serviciile publice exercitate până atunci de Biserică
(învăţământ, sănătate, stare civilă etc.). Acest model de înlocuire a Bisericii
cu Statul în societate s-a repetat negreşit în toate ţările care au preluat
secularizarea după modelul francez, inclusiv în Principatele Române din vremea
lui Al. I. Cuza.
Bastilia n-a devenit un simbol al absolutismului monarhic
decât în manualele de istorie de după revoluţie. Atunci când a fost luată cu
asalt, în închisoare nu se aflau decât şapte persoane: patru falsificatori, doi
nebuni şi un conte. Doar ultimul dintre ei ar fi putut fi victima
“arbitrariului monarhic”. În contrapartidă, ghilotina, simbolul Revoluţiei
Franceze, a făcut în trei ani cinci mii de victime, toate din rândul nobilimii
şi a clerului. Arbitrariul revoluţionar a fost de departe foarte productiv. De
fapt, tot parcursul revoluţionar este presărat cu masacre imposibil de înţeles,
începând cu garda Bastiliei, căreia i se promite viaţa dacă se predă, şi care
este dezarmată şi asasinată. Aceeaşi soartă o are garda elveţiană, aproximativ
900 de oameni, victima unei băi de sânge inutile. Martirologia creştină numără
8000 de preoţi, călugări şi călugăriţe, ucişi pe fondul unei decreştinări
sistematice.
Revoluţia iacobină a fost un demers politic antimonarhic,
antiaristocratic şi anticlerical, deci antiierarhic. Pentru a se putea elimina
abuzurile trecutului, tot ce amintea fie şi de departe de o scară socială
calitativă trebuia măturat pentru a se putea instaura o societate a cetăţenilor
egali. Egalitatea trebuia să producă libertate şi societate. S-au produs
imediat abuzurile egalitarismului. Atunci când comunismul s-a instaurat în Rusia
şi în statele-satelit, noua ideologie s-a inspirat din Revoluţia Franceză,
planificând o tiranie “de tranziţie” în vederea unei fericiri sociale legitime.
Aşa cum bine ştim, în cele din urmă tirania a fost preferată fericirii la care
se voia a se ajunge. Pentru unii, episodul Terorii este un efect colateral al
Revoluţiei Franceze, un derapaj, o derivă, un accident datorat circumstanţelor.
Pentru alţii, acesta este adevăratul ei chip, decurgând din logica sa internă.
Istoria “de manual” ni l-a portretizat pe Ludovic al XVI-lea
ca pe un monarh imprevizibil, cu o inteligenţă limitată, prizonierul unei
educaţii depăşite şi care-şi petrecea timpul făcând munca umilitoare a
lăcătuşului care repară broaşte de la uşă. Revoluţia l-ar fi luat pe nepregătite
pe prostovanul rege, făcându-l incapabil până la ultimele trepte ale eşafodului
să înţeleagă amploarea bulversărilor politice şi sociale care îi afectează
regatul. Se pare că realitatea nu e nici pe departe asta. Rege de formaţie
ştiinţifică, era pasionat de cartografie, obsedat de transformarea Franţei
într-o mare putere maritimă, cu o bună cunoaştere a limbilor străine, o vastă
cultură şi o memorie excelentă. Desigur, era timid, susceptibil, neîncrezător
şi introvertit. Capabil de a înţelege situaţia, era din nefericire inapt de a
se opri asupra unei decizii, într-atât de mult măsura şi cântărea consecinţele.
De unde un caracter ezitant, influenţabil, slab. Paralizat în acţiune, era
victima anturajului, în ciuda unei tendinţe de a se încăpăţâna care nu-l făcea
uşor de manevrat.
Pentru un monarh acuzat de absolutism, Louis al XVI-lea a
fost un reformator de-a lungul întregii sale domnii. A liberalizat comerţul
grânelor, a făcut economii bugetare şi a tăiat din cheltuielile Curţii. Voia să
introducă o reformă fiscală bazată pe principiul egalităţii în faţa legii,
vrând să fiscalizeze inclusiv nobilimea. Fronda nobiliară a fost replica
crispată a celor care avea privilegii dar care nu-şi mai onorau obligaţiile.
Din această contra-revoluţie aristocratică şi ecleziastică, cu ajutorul crizei
economice şi financiare, s-a născut Revoluţia Franceză, care i-a măturat exact
pe aristocraţi şi Biserica. Ne putem permite să ne imaginăm că absolutismul
monarhic ar fi putut fi înlocuit cu o monarhie constituţională, şi de acolo cu
o monarhie parlamentară, care ar fi putut menţine suveranitatea regală. Acesta
cel puţin a fost drumul parcurs de Anglia. Din păcate, absolutismul monarhic,
care e un concept pur demagogic al istoricilor, într-atât de multe erau
corpurile intermediare ale Vechiului Regim, a fost înlocuit cu absolutismul
popular, deţinător al autorităţii integrale, executive, legislative şi
judiciare, fără nicio oprelişte. Adunarea Naţională n-a ezitat să-şi asume
inclusiv legi în domeniul religios, arogându-şi autoritatea unui conciliu
ecumenic. Legea numită “Constituţia civilă a clerului” voia să creeze o nouă
Biserică, ai cărei episcopi şi preoţi să fie aleşi democratic, de către popor,
o Biserică a statului, fără legătură cu Roma.
Regicidul revoluţionar are o dimensiune simbolică, nefiind
vorba doar de moartea unui om. Îi cade victimă monarhia de drept divin, un
anume tip de societate cu trăsături tradiţionale, Franţa catolică (i se spunea înainte
“prima fiică a Bisericii”), civilizaţia creştină constantiniană, principiul
regalităţii sacerdotale care îl are pe Hristos ca piatră angulară a edificiului
social şi religios. În teologia politică creştină tradiţională, orice
suveranitate şi legitimitate politică vin de la Dumnezeu, şi mai exact de la
Iisus Hristos, El Însuşi preot şi rege. Ca ecou al hristologiei pauliniene, în
care Hristos este soţul şi capul Bisericii, regele era soţul naţiunii, cea din
urmă fiind simbolizată printr-o figură feminină. Această relaţie contractuală
impunea şi regelui, şi naţiunii, un anume număr de obligaţii. Regicidul viza
distrugerea legăturii dintre rege şi ţară, deci între Hristos şi Franţa, iar pe
cale de consecinţă distrugerea unei întregi civilizaţii care înflorise în
Europa, creştinismul însuşi. Acesta a fost spiritul Revoluţiei. Proclamarea
Republicii (adică a regatului fără rege, ca un om fără cap) nu s-a făcut
într-un climat senin şi entuziast, ci cu precipitaţie şi febrilitate, de către
deputaţi aleşi conform unor proceduri ilegale.
Regele a fost condamnat la moarte pentru “conspiraţie
împotriva libertăţii naţiunii”. Regina Marie-Antoinette a fost condamnată
pentru falsa acuzaţie de incest împotriva fiului său. Fiul lor, Louis XVII, în
vârstă de opt ani, închis, va muri oficial de tuberculoză. În fapt, putem vorbi
despre un martiriu. A fost privat de prezenţa mamei sale, bătut zilnic, hrănit cu vin şi supus unor abuzuri şi umilinţe nesfârşite. In cele din urmă, a fost zidit intr-o cameră ce comunica cu exteriorul doar printr-o fanta prin care era hrănit odata la cateva zile. Călăii sai ne-au spus că, atunci când in sfarşit s-a stins, ar fi rostit cuvintele: "Vă iert pe toţi." Regicidul a fost însă şi mai amplu, luând o turnură
sistematică, fiind îndreptat împotriva tuturor relicvelor dinastiei regale. În
trei zile (6-8 august 1793), au fost vandalizate cele 51 de morminte ale
necropolei regale Saint-Denis, adică mărturiile unei istorii de 12 secole.
Rămăşiţele pământeşti ale unora dintre regi şi regine aveau toate semnele
sfinţeniei. Totul a fost aruncat într-o groapă comună, în care s-a turnat var
nestins, după ce au fost batjocorite macabru.
Revoluţia Franceză nu s-a mulţumit să măture ca un tsunami
lumea veche, a avut şi pretenţia de a crea una nouă din temelii. Drept pentru
care a început cu nucleul: crearea unei religii noi, eminamente anticreştine, o
întoarcere la originile unui păgânism ficţional, la fel cum protestantismul a
vrut să se întoarcă la originile unui creştinism ficţional. Numeroase biserici
au fost jefuite şi arse. Astăzi se ştie că toate catedralele catolice erau
pictate atât în interior cât şi în exterior. Însă frescele au fost distruse
iremediabil în timpul acestei perioade, rămânând doar zidurile cenuşii. La
Paris, cuvântul “Sfânt” a fost şters din numele tuturor străzilor. Hainele
religioase au fost interzise prin lege. Sunt onorate zeităţile noii religii:
Mama Natură, sub chipul unei femei din sânii căreia izvorăşte apă, sau
Raţiunea, o femeie goală, cu boneta roşie a libertăţii şi un crucifix distrus
sub picioare. În data de 18 floreal (nici calendarul nu scapă furiei reformatoare),
Robespierre instaurează cultul paramasonic al Fiinţei supreme. În ansamblu,
încep să prolifereze ocultismele şi formele subtile de opresiune sub acoperirea
paradoxală şi ipocrită a umanismului, ateismului, laicităţii şi
raţionalismului. Nu doar bisericile sunt jefuite, transformate în magazii de
furaje, demolate sau vândute, timpul însuşi este descreştinat: calendarul
republican are săptămâna de zece zile, sfinţii sunt legume sau instrumente
agricole, paisprezece sărbători naţionale înlocuiesc sărbătorile creştine.
Zeităţile noii religii sunt: naţiunea, legea, libertatea, natura, raţiunea. Cei
care refuză să le adore suferă pedepse teribile.
Primul genocid cunoscut de continentul european este cel din Vendée, unica provincie care a ridicat armele împotriva Parisului regicid şi
blasfemiator. Considerat în istoria oficială un simplu război civil, este
concomitent teatrul unui populicid, cum spun revoluţionarii, adică a
planificării distrugerii sistematice a unei populaţii. De fapt, ceea ce s-a
votat democratic ar fi putut fi pus în practică doar dacă Franţa ar fi avut la
1793 mai multe bombe nucleare: distrugerea pădurilor, a perdelelor forestiere,
a efectivelor zootehnice şi a recoltelor. S-a specificat eliminarea femeilor şi
a copiilor, pentru a dispărea riscurile de represalii şi răzbunare. S-au creat
primele lagăre de exterminare din istoria omenirii. Doar absenţa mijloacelor industriale
a împiedicat ducerea la îndeplinire a acestor idealuri revoluţinonare. Cu toate
acestea, în unele locuri au fost demolate 40% din case. După dispariţia
martorilor oculari, în vremea lui Louis Philippe, a început ceea ce se poate
numi primul memoricid: incapabili de a explica amploarea crimelor, s-a trecut
la spălarea Revoluţiei de orice pată de sânge vendean, prin negaţionism,
relativizare, justificare, banalizare.
Aceasta a fost Revoluţia Franceză de la 1789, restituită de Renaud
Escande et al. Frumoasele idei din sloganul “Libertate, Egalitate, Fraternitate”
nu s-au materializat niciodată. În orice escrocherie se află o promisiune
imposibilă şi o pierdere certă. Atât iluzia, cât şi raptul, sunt considerabile.
Poate că singurul lucru care le egalează este ignoranţa victimelor
escrocheriei. Într-o istorie autentică, revoluţiei i-ar fi asociate alte trei
cuvinte: “Ispită, Spoliere, Prostie”. Nici măcar cuvântul “revoluţie” n-ar
trebui păstrat, pentru că nu despre o întoarcere la origini a fost vorba, ci de
o ex-orbitare, de o aruncare de pe orbită în hăurile reci ale Istoriei. Şi
poate c-ar trebui să ştim cine se află în spatele acestei uriaşe schimbări de
paradigmă, ştiut fiind că masele n-au făcut şi nu fac istoria, în spatele lor
aflându-se întotdeauna entităţi care ştiu bine şi ce fac, şi cum să-şi atingă
scopurile. De fapt, de la Revoluţia Franceză încoace, asistăm constant la un
proces de ocultare a Puterii, care ne propune constant marionete debile. Pe
acestea, nici măcar nu mai are rost să le ghilotinăm, le ucidem doar simbolic
în sondaje de opinie.
Cartea se găsește și în traducere românească la Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2010. Eu am găsit-o aici.
RăspundețiȘtergerehttp://www.gutenberg.org/files/18087/18087-0.txt
RăspundețiȘtergereHistoric Doubts Relative to Napoleon Buonaparte -
Whately, 1819
O posibilă continuare a lecturii, în nota concluziei, despre caracterul docetic, dacă îmi permiteți, al figurii istorice Napoleon I. Cred că merită atenția măcar ca exercițiu de imaginație.
Cunoaștem că Beethoven a șters furios cuvintele ”Intitolata Bonaparte” din titlul Simfoniei a 3a, în momentul în care a aflat că Napoleon se proclamase împărat al Franței. Poate aflase altceva..