Se spune că unui prinţ i-a trecut prin cap să rupă
legământul de vasalitate acordat maharajahului. Probabil citise nişte manuale
de istorie şi i-au plăcut foarte mult, aşa că a proclamat independenţa colţului
de lume în care se afla el. Iar cum astfel de lucruri duc la neînţelegeri
serioase, care pe vremea aceea, ca şi acuma, se tranşau manu militari, prinţul
s-a dus la luptă împreună cu oastea. Acolo ar fi putut să câştige, dar s-a
întâmplat din plin să piardă, semn că prinţul era nu doar un prost om politic,
dar şi un prost general. Vom vedea în finalul poveştii că prinţul mai era prost
într-un fel, dar să nu anticipăm. Conform tradiţiei, răzvrătitul trebuia
decapitat, dar maharajahul a preferat să-l ia la el în palat şi să-l trateze ca
pe un oaspete timp de câteva zile.
Mâncare, băutură, piscină şi somn de voie, după câteva zile
de spa prinţul îl întrebă pe maharajah: “Ce faci, nu pui să mi se taie capul?”
Răbdare, deseară avem un ospăţ, fu răspunsul. La ospăţ fastul este de neînchipuit,
şampanie, caviar, şoping în Dubai, probleme din Gazeta Matematică, dezmăţul de pe lume.
Neliniştit, prinţul îl întrebă pe zebigbos: “Ce faci, nu pui să mi se taie capul?”
Răbdare, imediat va dansa călăul meu doar pentru tine. Aşteaptă să treacă
numărul ăsta cu striptiz şi frişcă , după care vei vedea ceva cum nu s-a mai
văzut.
Călăul dansă cu două săbii. Ar fi dansat cu două pistoale
automate, dar găsise că e cu mult mai spectaculos să-ţi scarpini aerul de lângă
urechi cu o lamă Gilette de un metru douăzeci. Dans viril, bărbătesc, dinaintea
decupării Evei din coasta lui Adam. Dans din vremea când bărbatul încă nu se
gândea că în viaţă mai există şi altceva decât prietenii şi berea. Frumos fără
senzualitate. Ca un cal care se cabrează, ca un stilou care nechează, ca un
tratat filosofic care boxează, ca un stejar care valsează. Se apropie chiar
subtil de prinţul cu idei de emancipare. Şi gata. Călăul plecă, prinţul se uită
spre şefu’: “Ce faci, nu pui să mi se taie capul?” Maharajahul ia o căpşună
ecologică enormă, îşi înfinge dinţii incredibil de albi în ea, muşcă adânc,
muşcă nemilos, savurează gustul unic şi inconfundabil de căpşună, din fruct curge un fir de sânge, un fir de zeamă roşie în
orice caz, el plescăie din limbă şi din muşchii masticatori: “Capul ţi-a fost
deja tăiat, trebuie doar să te apleci puţin şi o să cadă.”
Sunteţi captivaţi, nu-i aşa? Prinţului i-a fost tăiat capul,
dar e tot acolo. Respiră, îşi poate mişca membrele, este încă viu, nu ştie că e
deja mort. De durut, nu-l doare nimic pentru că nu-i stă mintea la durere, e
atât de concentrat pe propriul sfârşit încât n-a avut vreme să vadă şi să
înţeleagă că deja s-a sfârşit. Acum i s-a spus şi nu pricepe, e încă stăpân pe
simţurile şi pe sângele lui, nici n-a băgat de seamă că dintr-o parte a gâtului,
unde i-a apărut o dungă subţire ca o foiţă de ţigară, i se prelinge sângele ca
dintr-o căpşună din care a muşcat cineva. Imediat va înţelege, în curând îl va
podidi durerea şi ştiţi ce va face? Credeţi că va plânge? Credeţi că va urla?
Nu, va sta drept ca o lumânare, cât de mult va rezista. Tot ce va dori va fi o
secundă în plus.
Dacă această poveste ar ajunge în mâna unui producător american
de film, ar ieşi o scenă proastă într-un film de succes. Unul dintre multele
lucruri vulgare din zilele noastre. Pentru hinduşi, este o poveste despre
legătura dintre cauză şi efect. Cum se
poate ca o cauză care a fost, deci nu mai este, să producă efecte care vor fi, adică
nu sunt încă? În ce constă legătura care uneşte ceva inexistent cu ceva ce încă
n-a păşit în existenţă? Ei bine, hinduşii spun că, din punct de vedere omenesc,
este bine să ne imaginăm că există ceva suficient de mic încât să nu poată fi
constatat prin simţuri, dar suficient de solid încât să unească ceea ce la o
primă privire pare imposibil de unit. Din punct de vedere supraomenesc, adică
din perspectiva în care lipseşte condiţionarea temporală, efectul şi cauza sunt
concomitente, distanţa dintre ele ţinând strict şi doar de percepţia omenească.
Acestui lucru mic de tot, care de fapt contează foarte mult
şi care în limbile europene nici măcar nu are un nume al lui, hinduşii din
vechime i-au spus apurva (mediator). Apurva leagă actele ritualice de efectele
lor, binefacerile de răsplată, păcatele de pedeapsă. Atunci când duhovnicul
ortodox spune că în păcat este cuprinsă plata păcatului, la fel cum în binefacere este
deja plata binefacerii, el are în vedere apurva. Iar atunci când noi punem
întrebarea tâmpă: cum se face că cel rău trăieşte bine şi este fericit pe
pământ, în timp ce viaţa dreptului este plină de durere?, uităm tocmai apurva. Faptul
că noi nu avem un astfel de termen în limba română este o profundă nefericire.
Faptul că mai lipsesc încă vreo câteva sute ca el, fiecare la pachet cu o idee
adevărată, un ansamblu maiestuos capabil să ne explice cam tot ce-am vrea să
ştim plus încă ceva pe deasupra, este o catastrofă la relanti. Ca să le
înlocuim, avem nevoie de explicaţii de câteva paragrafe până la câteva pagini
pentru fiecare dintre ele. Din păcate, ca să ajungem la explicaţii, în absenţa
cuvintelor, ne lipsesc chiar întrebările.
Ştim probabil tot atâtea cuvinte câte ştia un sacerdot
hindus. Atâta doar că lexicul nostru este despre obiecte şi nu despre idei.
Cineva spunea că, oricâte posibilităţi de a înregistra contacte ne oferă
smartfonul nostru, oricum nu putem avea mai mult de 200 de relaţii umane în
acelaşi timp. Adică populaţia unui sat rezonabil din vechime. E o ironie să
locuieşti într-o metropolă dar concomitent să ai fix aceleaşi abilităţi de
interrelaţionare ca un ţăran. Se prea poate să putem vehicula tot atâtea
noţiuni cât un om din oricare altă epocă, probabil câteva mii. Lumea noastră a
ales ca acestea să fie preponderent non-ideatice, iar noi culegem ceea ce se
află în imediata noastră apropiere şi pare bun, pentru că am rămas ceea ce-am
fost în Paradis, nişte culegători.
Dintr-un anumit punct de vedere, jocul este foarte simplu.
Oricât de mult s-ar schimba faţa lumii, noi suntem consecvenţi planului dintâi:
putem avea acelaşi număr de cunoştinţe, ne mobilăm mintea cu o cantitate
limitată de cuvinte-concept, ne raportăm la lume la fel ca nomazii din Biblie. Dincolo
de toate straturile pe care le numim pompos “civilizaţie”, omul este o
constantă. În cazul acesta, explozia irelevantului din modernitatea târzie este
probabil cel mai eficace mecanism de tâmpire în masă pe care l-a cunoscut
umanitatea. Fiecare pseudo-idee, oricât de inofensivă ar părea, uzurpă locul
unei idei adevărate. Fiecare ceas risipit într-o distracţie este plătit cu
absenţa unui ceas de gravitate neprefăcută. Fiecare lucru prost pe care-l
câştigăm îl plătim cu ceva care contează cu adevărat, şi care ni se va deconta
musai la Apocalipsă. Suntem deja legaţi de momentul acela prin apurva.
ia citeste-l pe dos sa vezi ce iese... btw... get a life!
RăspundețiȘtergereFelicitări pentru articol! Interesant, plin de idei si prospețime, ca de obicei!
RăspundețiȘtergere